Corona stress te verminderen

Stap 1 Start een onderzoek

Wat is de reden dat u meer stress of spanning in het lichaam voelt? komt de stress van gedachten van piekeren of malen? Komt de stress door het minder verwerken van de situatie? Het is belangrijk te weten wat de oorzaak is om een goed plan te kunnen opstellen. Houd hiervoor enkele dagen een dagboek bij met overzichten en schema’s.

Wat veroorzaakt de spanning? Hoe voelt het als het zo hoog oploopt? Wat gebeurt er in het lichaam? Wat zijn dingen waaraan u kunt herkennen dat het hoger oploopt? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de spanning en hiervan een signaleringsplan te maken zodat u weet wat u moet doen wanneer. Leer met vorige momenten om een beter beeld te krijgen door te kijken hoe het opkwam, wat het verloop was, wat u heeft gedaan en wat u zo veranderen.

Hoe lang is de spanning er al? Hoe lang nemen de signalen toe? Hoe lang vind u het al zwaarder? Het is belangrijk een plan te maken en een overzicht om er achter te komen hoelang het al aan houd wat het veroorzaakt wat de gevolgen zijn en wat de stappen moeten zijn om het te veranderen.

stap 2 Erken dat u zich meer gespannen voelt.

Het is normaal in een onzekere periode meer spanning en stress te voelen. Iedereen heeft er op dit moment in corona meer last van. het erkennen kan helpen met het accepteren van de situatie waardoor u minder stress ervaart. Wacht niet te lang met het vragen van hulp om de problematiek aan te pakken.

Probeer u spanning juist te voelen in plaats van het te negeren, het wilt u iets zeggen. De spanning geeft vaak aan dat u zich te druk maakt, dat u dingen nog geen plek heeft gegeven en dat signalen hoger oplopen. Het is belangrijk een signaleringsplan te maken met de fase wind storm tornado en orkaan om een duidelijk beeld hiervan te krijgen en te weten wat u moet doen.

Geef duidelijk bij andere aan dat de spanning op dit moment voor u te hoog is, zodat er begrip kan zijn voor de situatie en er samen gekeken kan worden naar een oplossing. Het aangeven zegt dat u de verschillende fase leert begrijpen. Het voorkomt veel problematiek.

Stap 3 Probeer met iemand over uw spanning te praten zodat het ruimte krijgt.

Het is belangrijk de gedachten te uiten en het gevoel wat er bij en dingen bespreekbaar te maken om het te kunnen verwerken en te zoeken naar mogelijkheden om het probleem aan te pakken en op te lossen. Het praten is al een deel verwerken waardoor spanning kan afnemen.

De gedachten geven stress, van stress kan een persoon veel gedachten krijgen het is een cirkel waar u in blijft zitten, het is belangrijk door te praten en te leren meer grip te krijgen op de stress. Het is belangrijk te lezen over stress en wat de gevolgen zijn en om te kijken wat mogelijkheden kunnen zijn om het te voorkomen.

Kijk naar de online mogelijkheden van het volgen van een cursus voor stress en hier beter mee omgaan. Lees verhalen van lotgenoten en ervaringsdeskundige hoe u beter met stress en spanning kan omgaan. Probeer de tips en adviezen uit.

Stap 4 Schrijf het van u af

Schrijf gedachten zoveel mogelijk van u af in een vast stappenplan met de 5g methode. Door een vaste manier te gebruiken, leert u zo de problematiek last te lopen en te komen bij een oplossing. Teken gedachten van u af om u gedachten meer rust te geven. Of sport de stress eruit door te gaan hardlopen of fietsen.

Beperk zoveel mogelijk triggers die te maken hebben met corona zoals het nieuws of woorden die eraan herinneren. Geef de woorden die meer spanning opleveren door aan andere zodat zij er rekening mee kunnen houden. Kom minimaal op sociaal media en vermijd zoveel mogelijk de #.

Houd een positief dagboek bij met daarin de leuke dingen die u doet in corona of van langer geleden met leuke teksten of teksten die motiveren. Het kan helpen op een moment van spanning om het te lezen en een ander gevoel te geven. Positief dagboek = is positief denken = is gedachten veranderen = is leuk bezig zijn.

Stap 5 Corona verwerken

Probeer corona zoveel mogelijk te verwerken, het is een lastige tijd waarin veel gebeurt, hierdoor is het extra belangrijk alles een plek te geven en te kijken waar het mogelijk corona even los te laten. Het is belangrijk te weten hoe u de gedachten meer los kunt laten en wat u kunt doen het een plek te geven. Blijf het positief zien en probeer te kijken naar positieve veranderingen en denk aan u zelf en stappen die u nu kunt zetten, denk in mogelijkheden, door dat er een lockdown is heb ik nu alle tijd voor: …..

Het is belangrijk de gedachten te veranderen om minder stress en spanning te ervaren van corona, dit kunt u doen door te gaan wandelen door muziek op te zetten of het van u af te praten. Het is belangrijk dat het hoofd niet vol word en dat u delen van corona accepteert.

Accepteer dat het niet anders is dat corona nog enige tijd in het land zal zijn. Houd u aan de regels en weet dat uzelf er alles aan doet om niet besmet te raken. Het kan een hoop stress schelen door dat u zelfverzekerd bent. Het wachten tot het is afgelopen zorgt voor meer stress en spanning.

Let op u zelf en op de kansen van een besmetting die u zelf loopt. Probeer wegen te vinden om de kans zo klein mogelijk te houden. Kijk naar u zelf en weet dat het goed is. Let hierbij minder op wat andere doen en het wel of niet aan de regels houden. Zeg het regelmatig tegen u zelf ik ben goed bezig en ik doe het goed.

Stap 6 Ontspanningsoefeningen kunnen behulpzaam zijn om tot rust komen.

Wanneer de spanning oploopt kunt u starten met een ademhalingsoefening waardoor u meer grip krijgt op de ademhaling waardoor spanning en stress kunnen verminderen. Door het starten van yoga leert u op een bepaalde manier bewegen en het rekken en strekken van de spieren waardoor u meer rust kunt ervaren.

Afleiding zoeken is belangrijk om meer grip te krijgen op de signalen, door het op de juiste tijd in te zetten kunnen vele hoge signalen worden voorkomen. Kijk naar activiteiten die kunnen helpen en schrijf deze op en geef de fase aan waarin het heeft geholpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *