Dan moet je minder over je trauma’s nadenken

Dan moet je minder over je trauma’s nadenken

Wat is het

De zin is uitgesproken door een psychiater bij vraag om hulp voor het behandelen van een PTSS. Hiermee is het duidelijk dat de persoon niet veel hoeft te doen om van het trauma af te komen, dezelfde psychiater zei met een PTSS kan je prima leven. Van een trauma kan een persoon veel last hebben en houden, dit kan soms maanden zijn maar ook jaren. Het heeft veel te maken met wat de persoon heeft meegemaakt en hoeveel impact het heeft gehad op het dagelijks leven en de gezondheid van de persoon.

Herkennen

Trauma’s zijn gedachten die te pas en te onpas komen op zetten, het is niet dat een persoon bewust gaat denken over een trauma waardoor het er minder over zou kunnen nadenken. Een trauma en trauma gedachten zijn er een hele dag, zolang een trauma onbehandeld blijft. Het trauma blijft een open trauma waardoor een persoon er veel last van heeft.

Trauma gedachten kunnen zorgen voor herbelevingen of nachtmerries. Een persoon piekert vaak waardoor er automatisch al meer trauma gedachten aanwezig zijn in het hoofd. De trauma gedachten kunnen door een trigger worden verergert en gedachten stromen worden. Door hoge signalen kunnen trauma gedachten eerder worden opgeroepen en houden trauma gedachten instant. Trauma gedachten kunnen zorgen voor hoge signalen, het is een cirkel.

Het niet nadenken over trauma gedachten kan alleen als een persoon de gedachten langdurig kan parkeren in het hoofd, dit kost voor een persoon veel energie, het tegenwerken van gedachten, door bijvoorbeeld afleiding te zoeken of het te uiten. Door te blijven zitten kunnen gedachten meer gaan toenemen. Vaak lukt het een persoon niet om lang genoeg de gedachten geparkeerd te houden ergens op een dag komen de gedachten toch op bijvoorbeeld als de persoon meer moe is.

Behandelen

De trauma gedachten kunnen alleen afnemen wanneer er word gesproken over het trauma, wanneer u zich uit over het trauma en het trauma laat behandelen met traumatherapie. De therapie zorgt ervoor dat de trauma gedachten kunnen afnemen en meer achter in het hoofd zitten en ze minder vaak of niet meer opkomen, het word een gesloten trauma.

Trauma gedachten kunnen er zijn op momenten dat het niet uitkomt bijvoorbeeld voor een gesprek, trauma gedachten houden zich niet aan uur en tijd, laten zich niet plannen en nemen geen dag vrij. Als het zo makkelijk was door er minder over na te denken en het komt goed dan was er geen hulp nodig voor trauma. Het is te simpel gedacht en het heeft geen effect voor het verlichten of verbeteren, het is het wegstoppen van een trauma, waardoor het kan groeien.

Gevolgen

Door de zin uit te spreken, heeft de persoon het gevoel dat een trauma niks voor stelt, dat de persoon niet word begrepen in de ernst van de trauma’s en het dagelijkse leed dat een persoon ervaart. Over een trauma kan een persoon niet minder nadenken, het groeit als het niet word behandeld en kan hierdoor lichamelijke klachten geven of een persoon beperken in het dagelijks leven.

Een persoon zou graag een dag minder nadenken over een trauma maar vaak is het niet mogelijk een dag over te slaan, het zoveel te parkeren dat het geen invloed heeft op de dag. Een persoon is beschadigd in het gevoel, gedachten en emoties, waardoor gedachten en signalen sneller door elkaar kunnen gaan lopen.

Doordat een persoon slecht slaapt, is het vaak al meer prikkelbaar overdag, hoe minder een persoon heeft geslapen hoe meer kans op trauma gedachten op een dag door een trigger, door een woord door een klein ding. De persoon piekert vaak en kan hierdoor slecht slapen of de persoon heeft een nachtmerrie en schrikt wakker. De persoon staat zelden uitgerust op van fijn dat de dag weer begint ik ga vandaag …., doen.

Plan

Wanneer u een trauma heeft is het belangrijk om inzicht te krijgen in de trauma gedachten en te weten wat deze gedachten met u doen, wat ze veroorzaken, hoe u zich voelt en wat mogelijkheden kunnen zijn om het te stoppen, maak hiervoor een signaleringsplan voor meer duidelijkheid en overzicht. Het geeft een duidelijk beeld hoeveel trauma gedachten u heeft en hoeveel last u ervan heeft.

Lees over trauma’s en wat u kunt verwachten, kijk welke signalen u heeft en wat u kunt doen om deze aan te pakken, te verminderen. Lees tip en adviezen en probeer deze uit, pas het aan om het meer werkend te laten zijn. Om er minder over na te denken is het belangrijk het te laten behandelen, het aan te pakken en te kijken naar manieren die de gedachten meer rust geven, zoals een ontspanningsoefening, schrijven, praten , bewegen.

Lees tips over hoe u gedachten kunt veranderen en stoppen, wat manieren zijn om dit te doen. het is belangrijk om vaste punten te hebben in gedachten als deze opkomen als het deze gedachten zijn moet ik die actie nemen, hiervoor moet u veel op uw gedachten letten en kunt u werken met vorige momenten om hier zoveel mogelijk van te leren.