Geniet vandaag. Gisteren is voorbij.

Wat is het?

Genieten kan alleen in het hier en nu. Genieten van gisteren, kan als u gisteren heeft genoten. Morgen kunt u genieten als u vandaag geniet. Het is belangrijk te genieten van het leven om positief in het leven te blijven staan en de kansen van het leven aan te pakken. Positief denken is een onderdeel van een gezonde levensstijl.

2 herkennen

  • Geniet vandaag. Alleen het moment van nu is om te genieten, wanneer u nu leuke momenten heeft kunt u hier veel aan hebben op momenten dat het minder gaat. Door nu te genieten blijven herinneringen positief waardoor u positief denk en lekker in uw vel zit. Plan niet alles in. Er zijn momenten dat u gewoon even moet bijkomen, rustig moet ademhalen, loslaten en kijken wat er dan ontstaat. Weet je wat ik vandaag gaan doen .. ? Ik heb er zoveel zin in!
  • Gisteren is voorbij. De dag dat u los moet laten, het is geweest, gisteren kunt u niet meer veranderen, u heeft niks aan de dag ervoor. Gisteren is het verleden waar u niks meer meer kunt. Het heeft geen terug te blijven kijken naar gisteren. Gisteren kan veel zorgen geven, het kan ook een leuk moment zijn, het ligt eraan hoe u gisteren invult, vandaag. Toen gebeurde er .. hierdoor ging het niet goed. Nu moet ik bijkomen van alles.
  • Morgen is u nooit beloofd. Morgen is de toekomst, waar u vandaag aan moet werken. Morgen zijn plannen en kijken naar mogelijkheden wat kan. Morgen kan een mooie dag zijn volop nieuwe kansen die u aan kunt gaan en punten die u kunt verbeteren. Ik ga nieuwe dingen aanpakken. Ik start met een nieuwe dagstructuur en plan het niet zo vol.

3 behandelen

  • Geniet vandaag. Hoeveel leuke dingen staan er vandaag op de planning? Waar kijk het meest naar uit? Wat gaat het moment van de dag worden? Wat gaat u zeker een goede herinnering op leveren? Ik ga vandaag een planning maken voor morgen met een goede verdeling van actieve en ontspannende momenten.
  • Gisteren is voorbij. Heeft u het al los kunnen laten? Heeft u er een leuke herinnering aan? Hoe gaat u gisteren herinneren? Wat is u het meest bij gebleven? Ik heb echt leuke herinneringen aan die vakantie, ik ga het eens opschrijven en er een plakboek van maken.
  • Morgen is u nooit beloofd. Hoe gaat u het morgen anders aanpakken dan vandaag? Wat heeft u hiervoor nodig? wat zijn dingen die u graag wilt verbeteren? Is alles klaar voor morgen? Morgen word een leuke dag, er staan allemaal leuke dingen op de planning, het word genieten.

4 gevolgen

  • Geniet vandaag. Wanneer een persoon minder kan genieten, is de kans groot op meer piekeren. Een persoon vind steeds minder dingen leuk of het doet een persoon maar weinig, hierdoor kan een persoon een depressie oplopen.
  • Gisteren is voorbij. Door terug te kijken naar het verleden en te blijven naar dingen die zijn gebeurt, kunt u hierin blijven hangen en is het moeilijk de dag van morgen of volgende week te zien. Een persoon leeft in het hier en nu en in gedachten in het verleden. Personen die PTSS hebben leven vaker in het verleden, dit komt door de trauma’s die een persoon heeft opgelopen en de herbelevingen en nachtmerries die de persoon hieraan herinneren, de persoon heeft bijna dagelijks last van trauma gedachten.
  • Morgen is u nooit beloofd. Er kan veel gebeuren tussen nu en morgen, het heeft meerdere kanten en meerdere mogelijkheden. Morgen kan een dag zijn dat u veel stress ervaart of dat het minder goed gaat, het kan zijn dat het uw beste dag ooit word. De keuze ligt bij u. Wanneer een persoon regelmatig zegt morgen heeft een persoon uitstelgedrag, er is elke dag een morgen waardoor de persoon het niet meer gaat doen.

5 plan

  • Geniet vandaag. Geniet van de kleine dingen in het leven, de leuke dingen, de grappige en positieve dingen. Weet wat u gelukkig maakt en werk er elke dag aan om positief door het leven te gaan. Hiervoor kunt u gebruik maken van het positief dagboek, wat u extra motivatie kan geven positief te denken en kan helpen als steun in moeilijke situaties. Verwerk vandaag voor de dag van morgen, zorg voor een goede afsluiting. Vandaag word mijn dag, ik ga zo naar … en daarna … het word echt super.
  • Gisteren is voorbij. Gisteren is gisteren, het is een moment wat verwerkt moet worden. Het is een moment dat u kunt loslaten. Het is belangrijk niet te lang vast te houden aan dingen uit het verleden. Verwerken is belangrijk om er geen mentale problematiek aan over te houden. Praat daarom over dingen die u bezig houden waar u zich zorgen om maakt of wat niet lekker loopt. Schrijf gedachten zoveel mogelijk van u af en maak u hoofd leeg door het doen van een ademhalingsoefening en meer te relaxen. Gisteren was zo’n leuke dag, ik ben naar … geweest samen mijn beste vriendin.
  • Morgen is u nooit beloofd. Maar morgen kan een mooie dag zijn, het kan zijn dat u een planning gaat maken om meer inzicht te krijgen in de signalen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de fase wind storm tornado en orkaan om meer duidelijkheid te krijgen en het meer overzichtelijk te maken waardoor u een beter aanpak kunt bedenken. Morgen is een dag van een dagstructuur die u aan de hand van de activiteiten kan helpen minder signalen of buien te hebben. Bedenkt vanavond een plan voor morgen. Ik heb vele ideeën, ik ga morgen starten met het doen van ….