Heb ik een mondkapjes trigger?

Wat is het

Een persoon met PTSS heeft dagelijks veel triggers, deze roepen van alles op. De tijd met corona, het mondmasker en de regels kunnen voor deze personen hierdoor extra zwaar worden. De persoon kan meer getriggerd worden op een dag, waardoor meer signalen en buien ontstaan op een dag, waardoor een persoon minder kan doen op een dag. Met een mondmasker zijn er vele manieren waardoor een persoon extra getriggerd kan worden.

2 herkennen

  • Omdat PTSS vele trigger heeft is het moeilijker vast te stellen dat het ook daadwerkelijk van het masker komt. Het kan ook in een opbouwende fase zijn van eerdere trigger momenten. De persoon is meer vermoeid en heeft meer triggers hierdoor word een persoon meer hooggevoelig dan normaal.
  • Een mondmasker trigger kan komen door het mondmasker zelf of het masker zorgt voor een effect, waardoor de trigger een ander is. Tegen mondmasker word vreemd aangekeken, wat een blik kan geven wat u triggert. De blikken kunnen een naar gevoel geven, waar een persoon een gehele dag last van kan hebben.
  • Een trigger zou kunnen zijn wanneer iemand bij het oplopen van het trauma het benauwd heeft gehad, kortademig, wanneer iemand het mondmasker opzet krijgt het herinneringen aan dat moment. Het kan voelen als een herbeleving van de situatie als toen.
  • Een trigger voor PTSS kan zijn dat personen hun mondmasker niet opzetten of verkeerd opzetten zoals alleen over de mond. Kan je het niet goed opzetten? Zo heeft het geen effect. Het niet juist opzetten kan irritatie veroorzaken, omdat het vaker voorkomt, blijft het de gehele tijd een trigger.
  • Een trigger kan zijn de angst voor besmetting, ondanks het dragen van het mondmasker zijn er nog vele gevaren voor besmetting en kan de persoon zich zorgen blijven maken, dit heeft veel met het opvolgen van de regels te maken. Een trigger kan zijn dat er meer mensen met een mondmasker gaan lopen waardoor het meer angst kan oproepen van het is wel heel ernstig. Angst of paniek van een ander persoon wat te zien is in de ogen of het gedrag kan een persoon met PTSS, wat een angststoornis is, extra triggeren.
  • Een trigger kan zijn de geur van het masker, die een bepaalde herinnering oproept of gedachten die meer stress of angst geven.
  • Een woord trigger kan zijn de negatieve uitingen van andere op het wel dragen van een mondmasker. Zoals dat er is gemeld dat mondmaskers niet helpen, het geeft een minder veilig gevoel. Het kan oproepen: ben ik wel veilig/beschermt?
  • Mondmasker trigger kan zijn wanneer er vreemd of naar word gekeken naar het mondmasker zoals het is overdreven. De persoon is 1 van de weinig die het masker draagt, hierdoor kan het zeer raar en naar voelen.
  • Mondmasker trigger kan zijn wanneer een persoon last heeft van het mondmasker zelf, door de elastiekje of de pasvorm. Het gaat meer irriteren, waardoor signalen hoger kunnen oplopen. De elastiekjes kunnen te strak zitten of pijn gaan doen achter de oren, dit kan een trigger zijn wanneer dit langer aanhoud. Het mondmasker kan te strak zitten of de stof te dik waardoor ademen moeilijk word.

3 behandelen

  • Met een mondmasker moeten we nog een lange tijd doen, tot het virus meer onder controle is. Het is daarom belangrijk goed of beter om te leren gaan met het dragen van het mondmasker en hoe de omgeving hierop reageert.
  • Een mondmasker is meer dan allen het masker. Niet elk mondmasker is hetzelfde en zit hetzelfde, het belangrijk om te letten op de stof, de vorm, de dikte en de elastiekjes. De mooiheid is minder belangrijk.
  • Een mondmasker trigger hoeft niet perse te komen van het mondmasker, het kan ook de laatste druppel zijn waardoor u word getriggerd. Voor een persoon is het belangrijk te weten of het door het masker komt of door de PTSS.

4 gevolgen

  • Een mondmasker trigger is zeer naar en vervelend om te hebben. Een persoon moet steeds meer moed verzamelen om het masker op te zetten en op te houden. Hierdoor kan een persoon er sneller voor kiezen om het af te laten.
  • Mondmasker trigger kan zijn dat een persoon hyper alert word op de omgeving, waardoor het de persoon alert is op de 1,5 meter wat in vele gevallen niet haalbaar is. Het blijven scannen van de omgeving. Een persoon kan niet meer rustig door een winkel.
  • Door een mondmasker trigger kan een persoon veel meer stress ervaren en kan de persoon snel in een bui schieten van 0-100. Een persoon kan meer nare gedachten krijgen, waardoor het meer angsten ervaart.
  • Een mondmasker trigger is zelden te voorkomen, hierdoor heeft een persoon altijd een kans getriggerd te worden. Een persoon kan door de trigger overdag veel meer vermoeid zijn, meer moeite hebben gedachten op orde te houden of meer balans in het leven te houden.
  • Door een mondmasker trigger kan een persoon meer plekken gaan vermijden war een mondmasker moet worden gedragen of minder buiten komen. Een persoon kan meer in een eigen lockdown komen.
  • Hoe vaker een persoon last heeft van een mondmasker trigger hoe meer het blijft hangen, hoe meer last een persoon ervan heeft.

5 plan

  • Van welk mondmasker trigger heeft u last? Hoe vaak komt het voor in een week of een dag? Wat veroorzaakt de trigger, wat maakt het los? Probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te krijgen van de trigger, oorzaak en gevolgen.
  • Leer beter overweg te gaan met buien door gebruik te maken van wind storm tornado en orkaan. Door de fase te kennen kunt u eerder in de trigger en de gevolgen ingrijpen om het minder heftig te laten zijn. Blijf alert op de trigger en het verloop hiervan, wanneer u bepaald signalen ervaart of gedachten opkomen is het tijd voor actie.
  • Zorg voor afleiding, bijvoorbeeld door te gaan lezen of muziek op te zetten. Het is belangrijk in een trigger om weer meer rust te vinden in de situatie om erg te voorkomen. Leer thuis om een ademhalingsoefening te doen die u buiten kunt toepassen zonder dat iemand het ziet zoals de buikoefening.
  • Oefen thuis met het masker en trigger als dit mogelijk is. Kijk naar mogelijkheden die u kunt toepassen wat meer rust geeft. Het is een bepaalde manier van ademhalen die u thuis goed kunt oefenen. Thuis geeft een meer veilig en vertrouwd gevoel, waardoor het makkelijker is.
  • Wanneer het mondmasker het probleem is, kunt u kijken welke pasvorm beter zit. Er zijn vele soorten mondmaskers die allemaal verschillend zitten. Wanneer elastiekjes minder fijn zitten kunt u kijken voor en touwtje of een andere manier. Let hierbij op de dikte van de stof, lees reviews van andere over het dragen ervan.
  • Leer van de momenten dat u getriggerd bent, door te kijken naar vorige momenten en wat er precies minder goed ging. Wat gebeurde ervoor? Hoe was de omgeving? Wat kan u anders kunnen doen? Door de trigger en de oplossing te verbeteren kan de trigger afnemen.