Hoe ga ik verder na een herbeleving?

Wat is het

Wanneer een persoon een PTSS heeft en regelmatig last heeft van herbelevingen, wil een persoon graag gaan liggen in de hoop dat het stopt of afneemt. Soms kan het helpen om even te rusten, maar wanneer u hebt geslapen, kan het ook de klachten verergeren. De gedachten kunnen toenemen wanneer een persoon lang blijft liggen, de gevolgen zijn vaak groter dan op te staan.

Herkennen

Wanneer een persoon een herbeleving heeft en op bed ligt of wakker word met nare gedachten kan het zijn dat een persoon veel meer moeite heeft om uit bed te komen of dat een persoon wil blijven liggen omdat het zich niet goed voelt. Door het liggen gaat een persoon veel meer nadenken dan opstaan en een eerste ding gaan doen. Door stil te liggen kan een persoon veel meer maalgedachten krijgen of gaan piekeren, hierdoor nemen gedachten en herinneringen veel meer toe. Een persoon krijgt hier veel meer onrust, stress of angsten van wat veel invloed kan hebben op de dag en de lichamelijke gezondheid. De maal gedachten kunnen toenemen waardoor het gedachten stromen worden.

Alleen maar liggen zorgt voor herbelevingen of meer gedachten, het liggen zorgt niet voor een verandering van afleiding of het veranderen van gedachten. De gedachten blijven over hetzelfde onderwerp nadenken. Door het liggen is de kans groot dat u meer last krijgt van bewegen en dat u meer pijnklachten hiervan krijgt. Het liggen zorgt voor een verstoring van het dag en nacht ritme, het liggen zorgt dat u overdag vaker in slaap valt waardoor u in de nacht meer wakker bent.

Een PTSS heeft vaak wisselde dagen, de ene dag gaat het goed de andere dag minder. Het is belangrijk een vast onderdeel te hebben op de dag, met het opstaan, als ik wakker word sta ik direct op en ga naar de keuken, hoe vaker u dit doet hoe beter u leert op te staan op lastige dagen dat het moeilijker lukt. Het verplaatsen naar een andere ruimte zorgt ervoor dat de gedachten kunnen veranderen. Door op te staan en een stukje te lopen naar de keuken, veranderen gedachten. Door in een andere ruimte te gaan zitten kan het een deel van een herbeleving stoppen waardoor u al meer kans heeft de dag te starten.

Door te blijven liggen kunnen gedachten meer toenemen en kunnen veel erger worden. De persoon kan diep in een herbeleving komen en hierdoor meer in het verleden zijn. Een persoon heeft dan minder erg in wat er in de omgeving gebeurt. Door de herbeleving kan het zijn dat een persoon veel minder tijdbesef heeft. Het liggen zorgt ervoor dat spieren meer kunnen verzwakken waardoor u eerder door u benen kan zakken of minder gevoel heeft (vermoeide benen).

Behandeling

Door meer te blijven liggen kan het zijn dat een persoon op een dag veel minder drinkt en eet. Hierdoor kan een persoon een voedingsprobleem krijgen en te weinig vocht binnen krijgen waardoor het meer last kan krijgen van hoofdpijnen. Een persoon kan hierdoor onbewust veel afvallen. In de zomer kan dit gevaarlijk zijn al het warm weer is.

Wat is de reden dat u meer blijft liggen? Wat zijn gevolgen voor u? Wat maakt het dat opstaan niet lukt? Het is belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de oorzaak van het blijven liggen, voor de gedachten is het belangrijk om afleiding zoeken mogelijk te maken. Maak gebruik van de fase wind storm tornado en orkaan om meer grip te krijgen op de gedachten. Leer van vorige momenten om het opstaan te verbeteren.

Gevolgen

Het blijven liggen zorgt ervoor dat u een verstoring krijgt in het dagelijks ritme. Hierdoor is het moeilijker op te starten of door te gaan. Het kost meer moeite om te beginnen aan een activiteit. Hierdoor kunt u meer blijven liggen of voelt u zich meer vermoeid op de dag waardoor u veel minder doet dan anders. Hierdoor kunt u meer prikkelbaar zijn of meer gevoelig voor triggers.

Wanneer u niet uit bed kunt komen door gedachten is het belangrijk de dekens van u af te gooien en beide benen buiten het bed te zetten om op te staan. Alleen de deken van u af maakt u meer bewust van het hier en nu, de warmte van de eken zorgt ervoor dat u blijft liggen, zonder deken word het koud en staat u makkelijker op. Sta op neem wat te drinken en ga op de bank zitten, drink het rustig op en maakt een planning voor de rest van de dag. Het is belangrijk direct op te staan hoe u zich ook voelt, blijven liggen verergerd de signalen van een PTSS waardoor u zich meer slechter gaat voelen.

Plan

Met een PTSS is het belangrijk een dag te beginnen hoe het ook gaat, het is belangrijk hier een vast patroon van te maken, opstaan wat drinken pakken, even zitten en het nieuws lezen. Wanneer u het heeft gelezen voelt u zich al meer wakker en kunt u de andere activiteiten gaan doen. Door te blijven liggen blijven ook veel activiteiten liggen. Door dit elke dag hetzelfde te doen kunt u een nieuwe gewoonte krijgen die zorgt voor een start van de dag.

Even liggen en naar uw lichaam luisteren, kan helpen om even meer rust te krijgen waardoor het opstaan wat makkelijker word. Doe hiervoor een ademhalingsoefening en volg het ritme en brengt het in een balans. Hoe meer balans hoe rustiger u zich voelt. Het is belangrijk hierbij te voelen waar de drukpunten zitten in het lichaam en de gedachten zoveel mogelijk te negeren.

Sta op en kijk hoe de dag verloopt, maak met uzelf een afspraak als het echt niet gaat kunt u vanmiddag even gaan liggen. Vaak loopt de dag zo dat u er geen erg in heeft dat het al avond is en u geen gebruik heeft gemaakt van het rust moment door activiteiten van overdag. Het zijn gedachten die bezig hielden in de nachtrust, door het opstaan zijn veranderd en de dag weer gewoon verliep.

Vragen

Wat zijn de signalen die zichtbaar zijn voor andere waaraan te herkennen is dat een persoon een herbeleving heeft? Het is belangrijk te weten wat de signalen zijn om stappen te kunnen zetten, deze signalen zijn niet altijd even goed zichtbaar, u moet de persoon goed kennen om de signalen te herkennen en te begrijpen in welke fase de persoon is van een herbeleving om te weten welke stappen u moet zetten.

Bent u in het algemeen, meer angstig of bang? Heeft u iets naars mee gemaakt? Slaap u minder goed en/of heeft u last van nachtmerries? Heeft u slaapproblematiek? Trek u zich meer terug in een rustige ruimte? Vermijd u plekken en/of personen? Ziet u steeds een herhalend filmpje? Is het filmpje net zolang als toen de gebeurtenis? Ziet u dit filmpje dagelijks of meerdere keren op een dag?

Komt deze film te pas en te onpas, in uw gedachten? Kunt u dit filmpje niet zelf stopzetten? Is dit filmpje net echt of u het opnieuw beleeft? Word u door iets anders, herinnerd aan de gebeurtenis, waardoor u het filmpje ziet? Voelt u zich naar, vervelend of angstig na het filmpje? Heeft u hetzelfde gevoel als tijdens het moment zelf? Gaat u tijdens het filmpje erg zweten, trillen of word u ademhaling sneller?

Een persoon die een herbeleving heeft is in het verleden, om een persoon uit een herbeleving te halen is het belangrijk de persoon naar het heden te halen, bijvoorbeeld door te vragen welke dag het is? Wat de naam is van de moeder of vader? Door vragen te stellen gaat een persoon meer na denken over de vraag en komt langzaam terug in het heden.

Vergelijkbare berichten