Hoe kan ik mentale problematiek uitleggen?

herkennen

Om gedachten bespreekbaar te maken is het nodig dat de persoon veel inzicht heeft in de gedachten signalen en hier woorden aan kan geven. Het is lastig om het uit te leggen omdat niet iedereen hetzelfde ervaart als u zegt ik heb veel stress. Het gevoel er achter is bij iedereen anders waardoor het ook ander word opgepakt. Het praten over gevoelens is voor veel personen erg lastig om het te uiten of er hulp voor te vragen. De juiste woordkeuze in een gesprek kan lastig zijn om het geheel duidelijk te maken.

behandelen

Voor gedachten die opkomen is weinig hulp, hierdoor is een persoon vaak aangewezen op een zelfstudie door onderzoek te doen naar de gedachten, de signalen te erkennen en herkennen en er mee te leren omgaan door de tips en adviezen van internet. Gedachten is vaak moeilijk uit te leggen, wat er precies omgaat in uw hoofd of hoe het voelt en daaraan een omschrijving te geven. De persoon geeft een omschrijving maar of dit echt het juiste is en of het zo overkomt is de vraag. Hierdoor kan er geen juiste hulpvraag worden gesteld.

Plan

Start een onderzoek naar u zelf en houd bij van welke signalen u last heeft en hoe vaak deze voorkomen. Door een duidelijk beeld te krijgen van de signalen bij u zelf en te weten hoe deze opkomen en wat ze met u doen kunt u er beter woorden aangeven die het duidelijk maken hoe u het ervaart. Het onderzoek kan helpen bij meer inzicht bij u en bij naasten om het uit te leggen. Maak een mindmap of signaleringsplan van het onderzoek zodat het duidelijk is voor iedereen, neem het mee naar een gesprek, zodat u het aan de hand van het schema kunt bespreken, zodat alle punten zijn besproken.

Het dagboek voor gedachten kan een handig hulpmiddel zijn voor een gesprek, waar u alle informatie en overzichten bij de hand hebt waardoor u geen vragen kunt vergeten of dingen kunt vergeten te bespreken. Aan de hand van een overzicht kan het gesprek makkelijker verlopen of starten. Het is een handige manier om binnen korte tijd meer duidelijkheid te hebben en te kunnen starten met therapie. Het dagboek geeft een duidelijk beeld bij de problematiek die de gedachten veroorzaken en welke signalen dit los maakt. Het is makkelijk aan te passen en te gebruiken waardoor iedereen het overzicht kan hebben en kan leren omgaan met het verbeteren van de gedachten. Door gedachten van u af te schrijven, krijgt u meer ruimte in uw hoofd waardoor u weer mogelijkheden kunt zien of waardoor u weer anders kan denken.

Schrijf dagelijks over de gedachten en signalen die u ervaart. Maak het schematisch zodat er een duidelijk beeld ontstaat. Door het dagelijks bezig zijn met de gedachten krijgt u een goed beeld van het verloop en wat het voor u inhoud. Maak een kort verslag van wat u een ander duidelijk wilt maken van de signalen of gedachten, door dagelijks te schrijven kunnen gedachten verminderen, kunt u meer inzicht krijgen en duidelijkheid geven aan een ander. Door het schrijven over de signalen zoals stress is het onderwerp stress voor u minder een taboe om over te praten, het word steeds makkelijker er iets over te schrijven of te zeggen.

Door er thuis over na te denken en het op te schrijven kan het helpen om meer open te zijn naar andere. Thuis heeft u alle tijd om een duidelijk verhaal van de signalen en gedachten te maken waardoor u een duidelijk verhaal heeft om te vertellen. Op het moment zelf is daar vaak geen tijd voor in een gesprek en is het een actie reactie waardoor veel dingen vaak worden vergeten. Bereid u voor op het gesprek en schrijf dingen op voor het gesprek, maak aantekeningen zodat u het later kan gebruiken om erop door te gaan.