Hoe pak ik mentale problematiek aan?

Basis

Om mentale problematiek aan te pakken is het belangrijk een vaste basis aan te houden in de manier van het aanpakken, in een vaste volgorde te reageren op bijvoorbeeld een bui. Door het hebben van een basis manier die u zelf prettig vind om te gebruiken kunt u langer gemotiveerd blijven om het vol te houden het op die manier aan te pakken.

De manier die voor u passend is, hoeft niet de manier van een ander persoon te zijn. Het kan zijn dat het voor u helpt het in te delen in 4 stappen zodat u meer duidelijkheid heeft op papier, voor andere kan het helpen om meer inzicht te krijgen door het bij houden van schema’s. Voor een ander kan het helpen overzichten of plannen te hangen op plekken waar een persoon vaak langskomt. De manier die u kiest of combineert zorgt voor meer duidelijkheid, mogelijkheden en kansen.

Inzicht krijgen

Een onderzoek naar u zelf kan helpen om meer duidelijkheid te krijgen over signalen, hoe deze opkomen, hoe deze voelen en wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Wanneer het verloop duidelijk is weet u hoe het signaal opkomt en welke gedachten hierbij horen, aan de hand van de gedachten en signalen kunt u bepalen welke fase u bent en welke actie nodig is.

Een signaleringsplan is een plan die duidelijkheid kan geven over problematiek, deze kan gemaakt worden voor een signaal in oplopen fase of voor een diagnose als van dip naar depressie. Het plan kan als preventie worden ingezet om een depressie te voorkomen of op tijd te herkennen.

Inzicht in signalen is belangrijk bij het erkennen van de signalen om deze te kunnen verminderen en direct aan te pakken, om te voorkomen dat ze hoger oplopen en u ze eerder kunt stoppen. Het leren van de signalen die opkomen, ze erkennen en herkennen. Met vorige momenten kunt u leren te kijken naar de signalen en het verloop om betere oplossingen te vinden voor de situatie, om er van te leren en het anders te gaan aanpakken.

Schema’s overzichten zijn erg belangrijk om dagelijks bij te houden, het geeft u meer inzicht in signalen, het verloop van een dag en voor een langere periode. Als u weet van meerdere dagen wat signalen met u on kunt u actie nemen om hierop te reageren. Bijvoorbeeld dag 1 veel stress op dag 2 is er ook veel stress wanneer u op dag 1 actie neemt voor de stress is er op dag 2 minder stress en neemt het in de loop van de week af. Het geeft een duidelijk beeld van de problematiek van een week.

Aanpak

Afleiding zoeken is een manier om buien en signalen aan te pakken. Door een overzicht te maken van mogelijkheden die u heeft om meer rust te vinden en hierbij aangeeft wat helpt en niet helpt krijgt u meer duidelijkheid wat direct kan helpen en wanneer het kan helpen. Door de lijst op te hangen word u direct herinnerd aan de juiste mogelijkheden.

Het maken van kleine korte doelen voor een week. Probeer het een week uit en kijk wat het heeft opgeleverd. Wat zou er anders kunnen aan het doel, wat zou u anders kunnen doen. Probeer dit een nieuwe week en kies een nieuw klein doel erbij. Zo kunt u in kleine stappen signalen verbeteren en blijft u gemotiveerd door het behalen van de doelen. Probeer zo veel mogelijk te denken in oplossingen en wat hiervoor nodig is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *