Kennen jullie dat gevoel dat je naar therapie moet en dat je wéét dat het verschrikkelijk naar gaat worden.

Kennen jullie dat gevoel dat je naar therapie moet en dat je wéét dat het verschrikkelijk naar gaat worden en dat je weet dat dat goed en nodig is, maar dat je het liefst keihard wegrent en niet naar therapie gaat?

Wat is het?

Het hebben van een trauma is 1 ding, het volgen van een sessie, gaat vaak anders dan bij een andere therapie. Een persoon weet dat het geen zin heeft weg te blijven en dat het moet gaan om te herstellen, maar het gevoel en de emoties zeggen iets anders, het kan erg moeilijk zijn om hierover heen te stappen en toch te gaan, alles parkeren en emotie en gevoel aan de kant en gaan.

Het gevoel zorgt ervoor dat u zichzelf voor het blok zet, u moet kiezen, aan deze gedachten zijn heel wat gedachten vooraf gegaan, het is vaak malen en piekeren en dingen die kunnen gebeuren tijdens een sessie. Vaak is dit al dagen aan de gang voor u een sessie heeft, in de eerste sessies, kan het zijn dat een persoon een sessie heeft gehad en de gedachten aan het trauma een week aanhouden en dan al de volgende sessie is, dan houd het weer een week aan enz. Hierdoor ervaart een persoon veel minder rust dan anders en is uitrusten, bijkomen van een sessie veel moeilijker.

Herkennen

Het is gaan of niet, het gevoel achter, wel of niet is erg groot, het zorgt voor een discussie. Het word een naar moment van het bespreken van het naarste wat u is overkomen, het gaan verwerken van het trauma. Het zijn 2 aparte dingen, het verwerken van het trauma voelt goed, geeft hoop, wat een persoon ervoor moet over hebben dit te doen geeft geen motivatie om er heen te gaan. Een persoon krijgt hierdoor meer tegenzin om te gaan, de motivatie moet uit andere dingen komen dan de sessie of het gesprek.

Een therapie voor trauma is maar zelden iets om naar uit te kijken. Bij een traumabehandeling gaat het altijd over het trauma, wat er is gebeurt, wat het met u doen en heeft gedaan, hoe het u leven veranderd heeft. De emdr is over het naarste stuk van het trauma, het beeld wat hiervan is word door de emdr gemaakt dat u er naar kan kijken en minder gevoel of emotie hierbij heeft.

Het gevoel van niet durven naar de therapie en wegblijven is erg logisch wanneer er zoiets naars word besproken. De persoon weet wat er komen gaat en is vaak al dagen van te voren bezig met het moment van een sessie. De persoon heeft veel meer gedachten dan anders en de signalen lopen vaak op in de week.

Het wegblijven van therapie is niet de oplossing, het zorgt niet dat u verder gaat komen, de angst en gevoelens van het moment, moet u over heen, de grens verleggen om er toch heen te gaan. Het is belangrijk om het gevoel te veranderen en te kijken naar de dingen die de therapie u brengt. In het begin is de therapie erg zwaar, hoe vaker u bent geweest en hoe meer het trauma is behandeld hoe meer rust u ervaart en hoe makkelijker het word. In het begin kan het lijken dat het trauma erger word, er komt meer boven, het kan zijn door de gesprekken of doordat u het jaren heeft verstopt.

Behandelen

Een traumasessie duurt gemiddeld 1 uur, in de rest van de week is vaak geen begeleiding of ondersteuning. Het kan naar zijn om het alleen te moeten doen naar een sessie. Dit kan tegen gaan staan in een behandeling. Het gevoel blijft terug komen, het is er eerder en langer, de week er na. Hierdoor kan een persoon besluiten te stoppen.

Tijdens het wachten voor een sessie in de wachtruimte, kan het soms oplopen, u het gevoel heeft nu kan ik nog weg. Door weg te gaan, is het moeilijker de volgende keer te komen, het kan een schuldgevoel aan uzelf geven., waarom u niet ben gebleven, het toch niet heeft geprobeerd, het bent aangegaan. Het word moeilijker om een behandelaar onder ogen te komen naar u bent weg gegaan.

Gevolgen

Door het gevoel kan een persoon ervoor kiezen niet te komen. De persoon voelt zich naar en heeft veel emoties of hoge signalen. Hierdoor word het vaak gezien als een afspraak geweigerd. Voor een persoon is het op dat moment te veel om er heen te gaan en het lukt niet om het om te draaien. Thuis kan een persoon zich naar voelen over dat het niet lukt, hierdoor kan een persoon blijven hangen in de gedachten meer gaan piekeren en hoge signalen hebben, ook kan een persoon die dag meer herbelevingen hebben aan wat er zou zijn besproken.

U weet dat het nodig is, maar wilt niet, het is een tegenstrijdig gevoel en gedachten. Het is nodig om te herstellen, maar de angst voor wat komen gaat is groter. Het is nodig om stappen te maken, maar wilt niet alleen thuis zijn met de signalen en gedachten. Vaak word er op deze momenten gedacht in uiterste wat kan gaan gebeuren of het als heel naar ervaren het erover te hebben.

Wanneer een persoon van 1 sessie tot de volgende sessie er zoveel last van heeft, is het onmogelijk ergens rust te vinden, wanneer een persoon minder kan rusten, kunnen signalen en gedachten minder afnemen waardoor alles hoog blijft. Het slapen en het inslapen lukt vaak een stuk moeilijker, hierdoor kan een persoon minder herstellen en uitgerust op staan om de dag te beginnen. Bij een trigger kan deze veel harder en sneller binnen komen als anders omdat u meer prikkelbaar bent. Hoe minder u kunt rusten, hoe meer u gaat denken, hoe meer u alles overdenkt, hoe hoger de signalen worden en hoe meer tegenzin u krijgt om te gaan.

Plan

Praat met lotgenoten hoe zij dit moment oplossen om toch naar de sessie te gaan. Maak gebruik van de tips die een lotgenoot heeft en de ervaringen van een lotgenoot die al emdr heeft gehad, maak gebruik van de tips om ze toe te passen in uw eigen weg in EMDR, pas ze een beetje aan zodat ze voor goed helpen.

Maak het bespreekbaar met uw behandelaar dat u deze momenten heeft en dat u het moeilijk vind juist dan te komen. Vraag om adviezen hoe u dit het beste kan aanpakken en waar u op kunt letten. Het is belangrijk het gevoel woorden te geven en het te bespreken met de behandelaar, alleen dan kan u verder komen.

Zorg voor voldoende rust momenten in de week, rust meer uit als anders het lichaam heeft het nodig om dingen te verwerken. Maak gebruik van yoga en mindfulness om te leren ontspannen. Plan na de sessie een moment om iets leuks te doen, trakteer u zelf als u bent geweest en zegt tegen u zelf ik heb dat toch maar mooi gedaan.

Weet waarom u de sessie gaat volgen, houd u aan het doel vast, het is belangrijk dit niet te vergeten. Houd positieve momenten van de EMDR bij dat dingen goed verliepen, een fijn gesprek, zinnen die de behandelaar zegt, een compliment, het kan helpen om motivatie te vinden en te houden voor deze lastige momenten.

Neem iets mee naar de sessie, iets om te lezen, te luisteren, iets wat u rust geeft. Wanneer u muziek opzet, kunt u het moment even met rust laten, kunt u meer rustig zitten in een wachtruimte, de gedachten veranderen, de tijd verkorten, het in balans brengen van de gedachten. Het bij hebben van iets wat u rust geeft kan helpen om de tijd er anders te gaan ervaren, het is veilig en oke, het is goed het moet even maar het komt goed.

Vergelijkbare berichten