Leer welke dingen een herbeleving triggeren.

Wat is het

Het is belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van dingen die meer angsten en stress geven en die te gaan aanpakken, hoe meer stress, hoe meer kansen, hoe meer gedachten hoe meer kansen. Het beeld kunt u krijgen door te kijken hoe een herbeleving opkomt, welke gedachten er dan zijn, de beelden kunt u herkennen. Veel triggers in het dagelijks leven kunnen het moeilijk maken te leven met PTSS omdat ze een trauma triggeren. De herbelevingen kunnen voor een persoon heel zwaar zijn, de persoon ervaart het vaak dagelijks zolang het trauma niet is behandeld.

Herkennen

Een trigger hoeft niet altijd te zorgen voor een herbeleving, een herbeleving hoeft niet altijd een gehele herbeleving te zijn, het kan ook zijn dat een persoon alleen de beelden heeft of alleen de gedachten aan een trauma, situatie, of gebeurtenis. Een trigger kan er voor zorgen dat een persoon er een krijgt met alertheid en waakzaamheid, op de omgeving met hoge signalen van angsten en stress, met onveilig voelen, met hoge emotie en gevoelens en veel gedachten.

Geluiden kunnen zorgen dat het net een druppel is in signalen en gedachten, de geluidstriggers kan harde geluiden zijn, geluiden die vaak voorkomen zoals druppel van een kraan, maar ook een vogel of een auto. De geluiden hebben vaak niks te maken met het trauma of de gebeurtenis. De persoon heeft in een herbeleving al veel signalen en gedachten en hierdoor meer spanning en druk in het signaal, hierdoor is er maar een klein geluid nodig om dit te triggeren.

Woorden uit het nieuws kunnen veel personen triggeren, ook zonder diagnose of traumatische ervaring., Het nieuws geeft meer angsten en stress en roept vele vragen op waardoor een persoon in herhaling over nadenkt, zoals nieuws over de oorlog, het nieuws van corona het eerste 1/2 jaar, het nieuw over het klimaat.

Geuren kunnen een persoon tot waanzin maken, een persoon kan door een geur soms moeilijker denken, de gedachten kunnen in stromen door het hoogte gaan bijvoorbeeld de geur van sterke parfum of van het ziekenhuis. Een persoon heeft nare herinneringen aan de geur.

Onverwachtse geluiden of langskomen -> schrikken -> angst/paniek -> herbeleving gedachten -> herbeleving

Behandelen

Een persoon kan een trigger niet voorkomen, de persoon word eerst getriggerd voor het een actie kan nemen, het heeft geen zin van te voren iets te doen, de persoon kan pas achteraf handelen. Het kan helpen om meer rust en structuur in te bouwen, om meer rust te ervaren en zo beter de signalen en gedachten aan te kunnen.

Gevolgen

Trigger zijn vaak niet te voorkomen, er kan altijd iets zijn van geluid, woorden of een geur, de ene keer kan een persoon het wel horen en en een andere keer niet, de ene keer triggert het heel erg de andere keer is het normaal. Het is voor een persoon daarom ook lastig om te handelen en op tijd in te stappen en grip te houden op alles. Een trigger kan zijn dat een persoon zich nu goed voelt en na een paar worden een herbeleving heeft met angsten en paniek. Het kan in een minuut veranderen.

Triggers zijn er elke dag, vaker op een dag, het is hoe het met de persoon die dag gaat hoe goed de persoon tegen een trigger kan en hoeveel triggers een persoon die dag aan kan. Wanneer een persoon onrustig heeft geslapen, staat een persoon minder goed op, dit kan vaak een dag aanhouden, de persoon is hierdoor meer prikkelbaar en spanning loopt makkelijker op. Wanneer een persoon beter heeft geslapen kan een persoon meer aan, maar is vaak een gehele dag vermoeid, door de dagelijkse stress en angsten op een dag die horen bij het dagelijks leven met een trauma.

Plan

Wat zijn dingen die u een herbeleving geven? Zijn dit geluid trigger, woord trigger of geur trigger? Hoe kunt u dit zoveel mogelijk voorkomen? Wat heeft u hiervoor nodig? Heeft u een koptelefoon om u af te sluiten zodat u minder getriggerd? Wat kunt u doen in een herbeleving? Wat zijn gedachten die dan veel op komen? Wat zorgt voor een trigger? Hoe ziet een trigger er voor u uit? Wat gebeurt er met u?

Maak een overzicht van wat een trigger voor u inhoud, waaraan u het kunt herkennen en wat de oplossingen zijn om het te verminderen, leg de lijst op een vaste plek en pas het aan waar nodig na enige tijd. Loop in een vast patroon de lijst steeds af om meer grip te krijgen. Het is belangrijk te weten wat het voor u inhoud om een trigger te hebben om de gevolgen ervan te kunnen vaststellen om deze te gaan voorkomen en het verloop van een trigger te weten en te begrijpen.

Leer met vorige momenten om terug te kijken naar momenten dat de signalen hoog oplopen, door deze situatie nog een keer te bekijken en erover na te denken, kunt u veel leren wat de oorzaak was van een trigger en hoe het verloop is. Zo leert u steeds beter wat triggers voor u betekenen en welke het zijn.

Maak een signaleringsplan van de triggers die u ervaart en zet deze in de 4 verschillende fase. wat betekend het voor u als u als wind getriggerd word? Wat is het verschil als u in tornado getriggerd word? Wat betekend voor een orkaan trigger en wat kunt u dan nog wel en wat niet? Wanneer helpen de oplossingen minder goed en wat zijn dan de mogelijkheden?