Nu doorpakken, want u bent er bijna.

Wat is het

Het doorpakken kan op sommige momenten erg lastig zijn, een persoon denkt dat die er al is waardoor de laatste stap veel langer kan duren. De persoon heeft alle een hele weg achter de rug, het voelt al veel beter als het was. Hierdoor kan een persoon meer gericht zijn op het herstel dan te kijken naar hoe nu verder en de balans houden in de gezondheid.

Herkennen

Het is nog een klein stukje tot de eind streep. Het is erg motiverend en kan helpen voor een persoon om nog net even dat ene stapje te zetten wat nodig is. Het behalen van doelen zou een voorbeeld hiervan kunnen zijn. Het behalen kan motiverend werken, daarom kunnen doelen klein beginnen en steeds groter en voor langere tijd. Het gaat u lukken om ook het laatste stukje te halen, ik kan het, ik ga alles op alles zetten om het te halen, als ik nu stop is alles voor niks geweest, ik moet doorgaan en nog even doorzetten. Om de eindstreep te halen is het belangrijk te weten hoe u positief kunt blijven en positief kunt blijven denken.

Hoe gaat u om met momenten waar het wat minder gaat? Het is belangrijk zoveel mogelijk overzicht te hebben van de signalen die u ervaart zodat u een terugval zoveel mogelijk kunt voorkomen. Het is belangrijk om oude gewoonte aan te pakken en deze blijvend te veranderen in meer positief. Het is belangrijk te kijken naar het verleden naar de resultaten die u hier hebben gebracht. Het laatste stukje kunt u aan het valt mee zo zwaar is het niet. Het hele traject heeft u achter de rug, dat kan nooit zwaarder zijn dan het laatste stukje. De resultaten tot hier komen door u eigen inzet en doorzettingsvermogen, vertrouw hierop.

Behandelen

Het is belangrijk om het te erkennen dat u er nog niet bent en dat u nog een stukje verder moet. Het kan alleen als u meer motivatie krijgt om ook het laatste stukje te doen en niet op te geven. Het erkennen is een belangrijke stap dat er nog dingen moeten verbeteren, het is belangrijk het te weten en te accepteren om door te kunnen. Personen kunnen helpen meer gemotiveerd te blijven, maar u bent de gene ie u zelf moet motiveren het aan te pakken, om door te gaan, om de inzet te houden en verder te kijken. Hulpverleners kunnen alleen handvatten geven. Niet altijd zijn andere de manier om gemotiveerd te blijven het kan ook een averechts effect hebben. Wat zijn dingen die u motiveren, waar u energie van krijgt? Wat kan helpen in het laatste stukje? Het maken van een overzicht kan helpen om energie te krijgen om nog het laatste stukje af te maken. Het kan helpen om een goed beeld te hebben van de momenten erna en hoe u het alleen verder gaat aanpakken.

Gevolgen

Het kan tegen zitten waardoor iemand zich minder kan inzetten op het moment. De kans dat er een terugval is of komt word steeds groter. De persoon kan meer gedemotiveerd raken en het moeilijker zelfstandig oppakken. Wanneer een persoon gedemotiveerd is, is het vaak moeilijk om weer een opstart te vinden en het om te draaien. Ik ben er bijna en ik heb nu al zo lang me best gedaan, ik ben op, ik ben er nog steeds niet, een persoon kan meer negatief gaan denken omdat het einde soms ver weg kan lijken. De persoon heeft er al veel energie in gestoken maar het duurt te lang. Het herstellen duurt vaak lang, het is hoeveel geduld de persoon heeft om het laatste stukje af te maken.

Nu doorpakken, want u bent er bijna. maar ik heb al zoveel gedaan, de gesprekken lopen moeizaam, en wat als ik straks geen hulp meer heb? En ik er alleen voorsta, gaat dat wel goed? Een persoon kan zich veel zorgen maken in het einde van het traject hoe het daarna verder moet. Wanneer een persoon veel gedachten heeft hierover kan het meer gaan piekeren en hierdoor de nachtrust verstoren. De laatste loodjes wegen het zwaarst. Het kan in het laatste stuk voor een persoon zwaarder vallen als in de rest van de tijd, omdat een persoon al langer in traject zit. Het kan moeilijk zijn stappen te nemen als het tegenvalt, een moeilijkere tijd is.

Plan

Blijf positief denken, houd de moed erin, het is belangrijk om positief te denken en het overzichten te bewaren. Het is belangrijk om de gedachten verwerken en losgelaten. Maak doelen voor de week om meer grip terug te krijgen op het laatste stuk. Maak een positief dagboek wat kan helpen in een moeilijke tijd. Het is nog een kleine stap tot de eindstreep, er is nog even meer inzet nodig, het einde komt eraan het duurt niet lang meer. Het traject is bijna voorbij, kijk terug naar alle momenten waarvan u heft geleerd in de gehele periode, u heeft hard gewerkt voor het herstel.

Wat zijn nog punten voor de puntjes op de i. Wat kan u verder nog helpen of waar zit u nog mee? Wat zou u nog graag anders zien of anders aanpakken? Waarbij zou u nog hulp nodig hebben of heeft u vragen over? Het is belangrijk het nu duidelijk te krijgen het is de laatste fase voor dat u klaar bent met het traject hierdoor is het belangrijk met de toekomst bezig te zijn en vooruit te kijken en hier plannen voor te maken.

Nu doorpakken, want u bent er bijna. Het starten van een goede dagplanning kan helpen om het meer in balans te houden, om een dag te kunnen in delen en op tijd te slapen en te eten. De structuur is belangrijk voor een goed dag en nachtritme waardoor er minder kans is op een terugval.

Nu doorpakken, want u bent er bijna. Leer van de momenten die u heeft mee gemaakt, maak er aantekeningen van om een beter beeld te krijgen. Leer de vorige momenten beter te begrijpen en hoe u het anders zou aanpakken. Het leren van het traject en de doelen die u heeft behaald kunnen helpen in een moeilijke tijd, dat kon u ook dit kunt u ook aan.