Storm

Wat is het

Een storm door het hoofd is fase 2. De wind is meer heviger geworden, waardoor gedachten sneller gaan. Een storm is vaak zelfstandig aan te pakken. De storm gedachten zijn vaak nog positief maar zijn lastiger te sturen of te stoppen. Storm in stress betekend dat u veel stress heeft met ongeveer 25% van wat u aankunt. Bij storm is het raadzaam hulp te gaan zoeken of een cooling down voor gedachten en stress, helemaal ontladen. Het nadeel van deze fase is dat wat u probeer niet altijd helpt en meerdere oplossingen moeten worden geprobeerd.

Herkennen

Storm = er is meer spanning in het lichaam waardoor sommige dingen moeilijker gaan zoals dingen die niet in 1x lukken na zoveel keer proberen. Een storm is meestal van korte duur wanneer u uit de situatie gaat wat gaat lopen of eten. In een storm zijn nog alle activiteiten mogelijk het kost allee meer energie of het gaat wat langzamer.

Gedachten = 25% gedachten beginnen vaak bij storm kunnen oplopen tot code orkaan. Er zijn meer gedachten dan anders aanwezig. Er is geen volledige controle op de gedachten waardoor gedachten opkomen. Deze nemen in deze fase naar afleiding af. Bij een drukke werkdag. Signalen lopen op meer stress, onrust. Gedachten blijven langer hangen voor ze verdwijnen. Vaak is dit de begin fase van de dag voor een persoon met PTSS in beginfase. Een storm is te herkennen aan de signalen die toenemen, een persoon gaat meer denken of voelt meer prikkels van de stres in het lichaam. De storm is een fase waarin uw niet direct actie moet ondernemen maar alert moet zijn op signalen dat ze niet verder oplopen.

Stress = 25% stress Bijvoorbeeld door het nieuws, herbelevingen, iets niet na komen voor langere tijd. Gedrag verandering harder praten, negatiever denken. Positieve oplossingen nog mogelijk. Veel maal gedachten of piekeren. Oplopende stress en gedachten, overprikkeling. Gedachten worden stromen. Meer vermoeidheid, verminderde eetlust

Gevolgen

De persoon ervaart veel druk in het hoofd en heeft veel last van geluiden. Hoe harder deze gaan hoe harder ze binnenkomen. De hoofdpijnen kunnen steken zijn of druk in het voorhoofd. Vaak komen de steken voor op 1 plek in het hoofd. Veel van deze fase achter elkaar kan zorgen voor depressie of burn-out In deze fase is het vaak laat maar, het zal allemaal wel, wat heeft het nog voor nut. Door te vaak te worden getriggerd kan een persoon zijn rust kwijt raken en over alert worden.

De persoon krijg warmte wisselingen van koud naar warm en terug. De persoon is vaker en sneller overprikkeld. In deze fase is het al belangrijk een stop in te zetten in signalen, emoties en gevoelens, om het niet tot tornado te laten komen. Triggers komen vaker voor en prikkelen vaker. De triggers zijn storend en kunnen u uit uw concentratie houden. Hoe langer heet aan houd, hoe meer de concentratie afneemt.

Een persoon maakt zich meer zorgen en piekert meer op een dag. De persoon slaapt hierdoor minder goed. De persoon kan met simpele oefeningen en het verwerken van de gedachten de problematiek aanpakken. De gevolgen van de fase zijn minimaal, op de lange termijn en bij langdurig in deze fase kan een persoon mentale problematiek krijgen.

Plan

Een storm is vaak op te lossen met het zoeken van afleiding zoals muziek of door te gaan lopen. Een storm heeft vaak veel gedachten, praat, schrijf en schilder hier over om het zoveel mogelijk los te laten. Het kost vaak enige moeite maar een dag met deze fase is vol te houden. Houd een vaste dagstructuur aan, hoe meer structuur, hoe minder signalen. Plan zoveel mogelijk actieve activiteiten met daarna relaxen. Door regelmatig in deze fase te zitten kan de fase een nieuwe stress grens worden en u het normaler vinden dat het zo hoog is, u ervaart het dan meer als normaal, doordat de grens is verlegt. Start met een stress cursus om beter om te leren gaan met stress en hier minder last van te hebben. Denk eens vanuit de andere persoon, wat zou hij/zij doen? Wat is dan de oplossing? Het advies voor een ander is vaak makkelijker dan voor uzelf.

Het kan komen omdat u net bent getriggerd door een geluid of een woord, het kan komen door iets wat u minder leuk vond om te doen, het kan vele redenen hebben waarom het iets meer oploopt. Het is belangrijk om opzoek te gaan naar de oorzaak en te starten met meer grip te krijgen op de ademhaling. In deze fase is het makkelijk de gedachten te veranderen door het luisteren van muziek, door te gaan tekenen of door iets anders te gaan doen.

Wat zijn activiteiten die kunnen helpen wanneer er meer spanning is? Ademhalingsoefening? Relaxen? TV kijken? Muziek luisteren? Het is belangrijk om de gedachten te veranderen om de spanning te laten zakken, door naar een andere plek te gaan, buiten te gaan wandelen en frisse lucht op te doen, of door actief te gaan sporten.

Alle mogelijkheden zijn er nog voor het vinden van meer rust, het is belangrijk een overzicht te maken van activiteiten die u kunnen helpen met meer rust vinden. Door het overzicht en dit elke keer in een vaste volgorde te doorlopen word het meer een ritme en een nieuwe standaard om zo te reageren om hogere signalen.

Maak uw eigen wind storm tornado en orkaan schema, met daarin uw eigen signalen en wat hoort bij welke fase. Dit geeft meer duidelijkheid aan een begeleider of naasten. Wat bekent een 2de fase voor mij, wanneer is het storm? Waarom is dit storm en niet wind? of tornado? Wat is het verschil? Wees voorbereid op wat kan gebeuren? Welke stappen moet u dan zetten en kunt u nog zetten? Maak een plan die u uit buien kunt halen.

Houd dagelijks het dagboek bij om signalen beter te leren begrijpen en te erkennen. Schrijf hierop wat u heeft gedaan om een mogelijke oplossing te vinden. Heeft de oplossing gewerkt of heeft het een aanpassing nodig? Oorzaak zoeken = wat is de oorzaak van de vele gedachten? Is er iets gebeurt? Heeft u iets mee gemaakt? Door de oorzaak te weten kunt u hier een andere keer beter op inspringen

In deze fase is het belangrijk afleiding te zoeken en uw hoofd leeg te maken door actief te sporten en te bewegen. Ga daarna een aantal relax of ademhalingsoefeningen doen. Plan vaste momenten in om de dag na te lopen en wat er goed ging. Deze code kunt u deels voorkomen door actief bezig te zijn met het letten op signalen en de situatie te herkennen waar u in zit, door te kijken naar het verleden en eerdere buien.

Ik wil leren beter te ontspannen. Ik wil leren actievere activiteiten te gaan doen. Ik wil leren mijn stress goed onder controle te houden ook in gevallen van een bui in de supermarkt. Wat zit u dwars of zit u mee? Waar denkt u veel over na? Praat erover met logenoten, naasten en hulpverleners hoe u dit het beste kunt aanpakken en om de klachten te verminderen.

Ik wil onderzoeken wat tornado en orkaan voor mij betekend. Ik wil onderzoeken welke signalen ik moet erkennen on dit te voorkomen.

Vergelijkbare berichten