dagafsluiting

Wat is het

Aan het eind van de dag kan het soms lastig zijn om te slapen of inslaap te komen. Vaak heeft dit te maken met de gedachten die u bezig houd of met nog niet verwerkte zaken van de dag of week. De spanning of stress houden het lichaam alert en maken het slapen moeilijker. De dagafsluiting is er om meer rust te ervaren tijdens het moment voor het stappen gaan. Door rustig aan te doen en te relaxen kunt u simpel de nachtrust bevorderen.

Herkennen

Een dagafsluiting hoort bij een dagstructuur. Na een dag vol planningen en acties is het belangrijk bij te komen en te relaxen. Door op tijd te stoppen met activiteiten en meer te relaxen bent u meer ontspannen waardoor u makkelijker in slaap valt. Het stoppen van de activiteiten is het moment om te starten met het afsluiten van de dag.

Een goede dagafsluiting is belangrijk om goed te herstellen in de nacht. Hoe meer u de dag afsluit hoe beter u kunt slapen. Praat over gedachten en signalen die bezig houden, wanneer u het kunt loslaten komt dit de nachtrust ten goede. De dag afsluiten kan door u zelf vragen te stellen over de dag en hoe het is verlopen, door te gaan lezen in een boek, door ontspanning te gaan zoeken, of door te schrijven in een dagboek.

Door even een moment stil te staan bij de gedachten, het verloop van de dag, van dingen die bezig houden, wat er goed ging, verwerkt u alle dingen die de dag zijn gebeurt. Door het letterlijk af te sluiten en alles neer te leggen en een vast ritueel te maken 1 uur voor het slapen gaan, heeft u een nieuwe gewoonte die meer rust geeft in de gedachten en zorgt voor minder signalen.

Behandelen

De dag afsluiten, maak een vast moment van de dag even voor het slapen gaan om de dag door te nemen en te verwerken. Als de gedachten u bezig blijven houden plan een moment bijvoorbeeld na het eten in om eerst de gedachten op te schrijven daarna tv te kijken en te gaan slapen. Hierdoor heeft u meer rust voordat u gaat slapen.

Gevolgen

Een persoon die geen dagafsluiting heeft is bezig tot net voor het slapen gaan bijvoorbeeld met computeren of tv kijken. Hierdoor zijn gedachten actief en hebben nog geen rust om te gaan slapen. Een dagafsluiting kan zijn de beeldschermen uitzetten 1 uur voordat u gaat slapen, omkleden en yoga of gaan lezen. Hierdoor ervaart u meer rust voordat u gaat slapen.

De gedachten hebben rust nodig wanneer u wilt gaan slapen, wanneer er nog te veel gedachten of stress zijn kan een persoon minder goed slapen. Hierdoor kan een persoon meer gaan piekeren en wakker liggen. Een dagafsluiting kan helpen om gedachten te stoppen. Met mentale problematiek kan het makkelijk zijn er een eind aan de dag te maken, om het af te sluiten, waardoor gedachten minder bezig houden. Het geeft meer rust.

Voorkom slaapproblematiek en ga op tijd naar huisarts of een instantie om verbetering aan te brengen. Bij moeilijk inslaap komen kan het zijn dat er ook andere problematiek is die meer aandacht nodig heeft. Wanneer een persoon geen dagafsluiting heeft kan het moeilijker in slapen omdat de gedachten nog te actief bezig zijn. Gedachten kunnen maal gedachten worden waardoor een persoon meer problematiek krijgt in de nacht en overdag.

Plan

Spanning. Laat de spanning uit het lichaam door de armen en benen zoveel mogelijk slap te maken. Bijvoorbeeld door de armen te laten hangen en de energie van de schouder door de armen te laten stromen. De armen worden dan steeds zwaarder en het lijkt of de armen gevoelloos worden, dit betekend dat de energie/stress uit het lichaam gaat. Als u rechtop gaat staan en de armen uitschud heeft u meer rust in de schouders en rug

Hoe voelt u zich vandaag? Was u blij en vrolijk, of somber en veel aan het piekeren?  Sta hier even bij stil en denk hier even over na. Zeg daarna tegen u zelf “de dag is klaar”. Hiermee sluit u de dag af in uw gedachten en kan u makkelijker de gedachten stoppen om te gaan slapen. Het evalueren van de dag is belangrijk om nieuwe stappen te kunnen zetten en dingen te kunnen aanpassen. Door te kijken wat er minder goed ging en dit te verbeteren heeft u een beter plan. Door te kijken naar de dag van morgen heeft u goed plan om de dag te beginnen en in actie te komen.

Leg uw hand op uw buik en voel het ritme van de ademhaling. Hoe gaat deze, is deze 21, 22, 23 of gaat het sneller? Om de ademhaling te verminderen geeft u iets meer druk in de buik. Blijf met u gedachten bij uw hand en voel u hand liggen. Langzaam zult u merken dat de ademhaling zakt. Hoe lager u ademhaling hoe meer rust u vind in het lichaam en hoe zwaarder het lichaam aanvoelt. Het lijkt alsof u niet meer kan opstaan, dit is het begin van een slaap yoga oefening.

Oefen de ademhalingsoefening van stap 4 regelmatig als u even zit of als u zit minder goed voelt. Hoe vaker u dit oefent hoe makkelijker de oefening word hoe sneller de oefening kan werken. Hoe stiller u ligt, hoe meer rust u zult ervaren. Maak gebruik van gesproken meditatie om u te helpen een manier aan te leren om te ontspannen. Na een aantal keer kent u de volgorde en word ontspannen makkelijker.