Wat is een slechte lichaamshouding?

Wat is het

Een slechte lichaamshouding komt vaak door dat het een makkelijk manier is van zitten zoals hangen in de bank, het geeft vaak meer rust in het lichaam dan een goede houding. Maar de houding kan ervoor zorgen dat een persoon meer pijnklachten krijgt. Een slechte lichaamshouding is ongezond voor het lichaam, het is belangrijk om de gewoonte van de houding aan te passen.

Door elke dag bezig te zijn met de juiste houding en andere op de houding aan te spreken kunnen veel klachten worden voorkomen. Het is belangrijk voor de gezondheid om de juiste houding te hebben. Een persoon met een goede lichaamshouding zorgt voor een zelfverzekerde houding, betere prestaties dankzij meer zelfverzekerdheid en alertheid, een meer aantrekkelijke uitstraling en energieker gevoel.

herkennen

Een slechte lichaamshouding door pijn in de spieren, de pijn in de spieren kan ervoor zorgen dat de houding anders is om minder pijn te ervaren. Een slechte lichaamshouding kan zorgen voor veel pijnklachten en krampen, die langer aanhouden. De oorzaak van deze klachten is vaak een blokkade, bijvoorbeeld een verdraaiing of beknelling, in de rug, bijvoorbeeld naar actief sporten of het dragen van een zware schooltas op de rug.

De gehele lichaamshouding zegt veel over een persoon zich voelt en hoe het gaat. Bij een persoon met een zware depressie kan het gezicht en het lichaam helemaal gaan staan naar hoe ellendig de persoon zich voelt. Personen met een kantoorbaan of een baan waar veel gezeten word hebben meer kans op een slechte houdingen en pijnklachten.

Wanneer iemand met de schouder naar voren loopt heeft een persoon vaak minder zelfvertrouwen, wanneer een persoon meer met de schouders naar achteren loopt heeft het te veel zelfvertrouwen. Hoe meer de schouders naar voren zijn, hoe groter de kans dat er meer problematiek is. De houding van een persoon geeft vaak een 1ste indruk van een persoon bij een kennismaking.

Rustloze benen kan een persoon hebben wanneer er veel spanning is in het lichaam, de benen kunnen niet stil zijn en trillen, het kan dat een persoon minder gevoel heeft in de benen (spierzwakte). Er zit letterlijk zichtbare onrust in de benen. Hoofdpijn door spanning in het zenuwstelsel en de spieren krijgt een persoon meer last van hoofdpijn aan de voorkant van het hoofd. De spanning in het lichaam kan zorgen voor spanningshoofdpijn die elke keer terug komt bij meer spanning of stress.

Nekpijn door spanning in de nek krijgt een persoon meer nekpijn klachten die ook pijn kunnen geven in de schouders of hoofd. Door het tillen van een zware tas of door het verkeerd op tillen. Brugklasser hebben hier vaak last van. Rug door verkeerd tillen van de grond kan een persoon meer last krijgen van de gehele rug of van alleen de onderrug, de persoon heeft vaak stekende pijnklachten. Een slechte lichaamshouding door stress, hoe meer stress een persoon heeft hoe meer dit de houding van de persoon kan veranderen in heel druk of juist heel rustig. De persoon zoek een houding die meer ontspant, dit is vaak niet goed houding waardoor er meer druk en spanning op de spieren kan komen.

Gevolgen

De slechte lichaamshouding zorgt voor veel pijnklachten, voor het vergroeien van botten. Hierdoor word de houding nog slechter. Dit kan zorgen dat een persoon minder kan lopen of functioneren en in een rolstoel kan komen. De pijnklachten kunnen chronisch worden en niet meer verdwijnen maar erger worden.

Door de verkeerde houding heeft een persoon meer kans op blessures tijdens het sporten of bewegen. Door meer kans op een verkeerde beweging is er meer kans op pijnklachten of breuken. Door een slechte houding is er meer spanning in het lichaam waardoor het lichaam meer als een plank aanvoelt, bewegen is erg pijnlijk en moeilijk.

Door een slechte lichaamshouding ontstaat spanning in de nek, schouder en rug. Deze spanning werkt uiteindelijk door naar het hoofd en resulteert in spanningshoofdpijn. Wanneer de hoofdpijnen aanhouden kunnen deze oplopen tot migraine of andere lichamelijke klachten. Er is meer stress en spanning in het lichaam waardoor de pijn toeneemt.

De beknelling kan zorgen voor een verminderde bloeddoorstroming waardoor een persoon een verhoogde bloeddruk krijgt en hartklachten kan oplopen. Door spierzwakte kan een persoon vaker vallen, waardoor een persoon meer kan heeft op botbreuken. De benen kunnen erg gaan tintelen waardoor er minder gevoel is in het been wanneer iemand gaat lopen kan het krampen geven of een persoon valt.

De hoofdpijnen komen door de spanningen stress en de houding die ervoor kunnen zorgen dat een persoon een acute migraine krijgt. De hoofdpijnen zijn vaak hevig, met veel gedachten en gedachten stromen die de hoofdpijn en spanning kunnen verergeren. Wanneer een persoon lang last heeft van spanningen in het lichaam kunnen hoofdpijn klachten, meer druk in het hoofd en migraine veel vaker voor komen. Hierdoor kan het dagelijks leven van een persoon beperken.

De rugpijn klachten wanneer deze lang aanhouden, kunnen zorgen voor een hernia of spit. De persoon is verplicht te blijven liggen en te herstellen, van een hernia kan een persoon afkomen als deze licht is, bij zwaardere moet een persoon ermee leren leven. De nek kan vast komen te zitten en niet te bewegen zijn zonder pijnklachten.

Door rusteloze benen kan een persoon meer onrust krijgen waardoor het gehele lichaam onrustig is. Het is moeilijker lopen en in beweging te blijven. Gewrichtsklachten aan armen, schouders, polsen, handen en/of nek. Spieren rond de gewrichten spannen zich aan waardoor er meer pijnklachten zijn, de persoon kan de arm meer bewegen en een kopje koffie oppakken of vast houden gaat niet of laat het vallen.

Door meer spanning kan een persoon meer stress ervaren waardoor het meer of minder gaat eten een balans in het voedingspatroon is vaak niet mogelijk. Door een slechte houding kunnen de longen niet maximaal functioneren. Dit beperkt de doorbloeding waardoor het moeilijker is om voldoende diep te ademen. Hierdoor kan een persoon het meer benauwd hebben op een dag.

Plan

Recht op zitten, met de benen op de grond, met het scherm 30 cm van uw vandaan. Het is een kwestie van een nieuwe gewoonte aanleren door er meer op te letten hoe u zit, hoe u tilt en hoe u de klachten kunt voorkomen. Het veranderen van de lichaamshouding is door er dagelijks mee bezig te zijn er op te blijven letten, en er een nieuwe gewoonte van te maken om er beter op te blijven letten. Wanneer een persoon jong is word er vaak minder goed op de houding gelet of de manier van tillen, in deze jaren hoeft een persoon geen klachten van te hebben, maar wanneer het ouder word des te meer.

Het is belangrijk om te letten op een goede lichaamshouding en regelmatig te wisselen. Hierbij is het belangrijk een goede stoel te hebben en op de juiste hoogte te zitten, zodat de rug het minst belast word. Lees op het internet meer over een goede werkhouding.

Het is belangrijk om de spieren soepel te houden door het doen van een oefening, door te sporten of door te wandelen. Hoe soepeler de spieren hoe minder pijnklachten. Beweeg dagelijks 30 minuten zeer actief om zoveel mogelijk de pijnklachten te voorkomen. Ontspan minimaal 30 minuten door het doen van een ademhalingsoefening of door te relaxen.

Kom meer in beweging en zit minder lang stil, zorg dagelijks voor voldoende afwisseling tussen zitten, lopen en staan. Hoe langer u in 1 houding zit hoe meer kans op klachten. Probeer elk 1/2 uur even te lopen of te gaan staan. Maak doelen om meer te bewegen en beter op de houding te letten, wees consequent om de doelen te behalen en de houding te verbeteren.

Verminder stress klachten door er dagelijks mee bezig te zijn en goed te letten op de signalen wat deze zijn en wat dit doet met uw lichaam. Door het in te delen in fase van wind storm tornado en orkaan krijgt u een duidelijk beeld waar u zit in welke fase en welke stappen u kunt ondernemen om de signalen te verminderen.

Zet in de keuken de spullen iets hoger, hierdoor heeft u al een training van de armen, en benen door te strekken en u geheel uit te rekken kan spanning uit het lichaam gaan. Zorg wel voor een goede natuurlijke rug houding. Zorg ervoor dat het aanrecht op een juiste werkhoogte is, zodat u recht op kunt werken.

Zorg dat schoonmaakmateriaal op de juiste hoogte is, zoals een bezem met een lange steel waardoor u meer rechtop kunt vegen en niet gebukt. Zet uw ene been wat meer naar voren en strek het lichtjes. Hou uw andere been gestrekt. Hierdoor houd u een goede houding en belast u minder de wervelkolom. Zorg ervoor dat de strijkplank op de juiste hoogte staat ingesteld. Stel de hoogte zo in dat uw ellebogen ongeveer 90 procent gebogen zijn.

Zorg ervoor dat u de dingen juist optilt, door door de knieën te gaan en niet in een keer op te tillen. De juiste houding bij tillen nu kan problemen op de lange termijn voorkomen. Vermijd draaibewegingen, zeker als u vooroverbuigt. Loop liever twee keer met een lichte dan eenmaal met een heel zware last.

Zorg ervoor dat u bij elke houding en bewegende belasting van bijvoorbeeld iets optillen de rug op een gelijkmatige manier verdeelt. Let hierbij op de natuurlijke kromming van de wervelkolom. Til van uit de knieën en niet voorover en gelijk oppakken. Verander regelmatig van houding om vastzittende spieren te voorkomen. Voorkom een ‘ingezakte’ houding als u staat. Het hoofd, nek en de rest van uw wervelkolom moeten 1 lijn vormen.

Vergelijkbare berichten