Maalgedachten

Wat is het

Pieker/maal gedachten = tornado

Maalgedachten zijn vastzittende gedachten die als een cirkel/draaimolen door het hoofd gaan. De gedachten blijven maar denken aan het onderwerp of komen er steeds weer op terug. Malende gedachten zijn vaak niet verwerkt. Vaak heeft het een grote oorzaak. Maal gedachten zijn gedachten die in het hoofd blijven hangen en die met grote regelmaat worden herhaald en worden overdacht. Alle gedachten die er mee te maken hebben gaan door het hoofd. De persoon blijft piekeren en malen over een onderwerp of een hele verhaal lijn van diverse gelinkte onderwerpen.

Malende gedachten worden vaak veroorzaakt door gebeurtenissen die heftig zijn geweest kort achter elkaar en geen tijd voor verwerken. Er is vaak gen oplossing of er zijn veel zorgen. Malende gedachten worden vaak veroorzaak naar heftige gebeurtenissen of gebeurtenissen met korte tijd voor verwerken. De gedachten blijven vaak malend omdat ze nog niet zijn verwerkt, er nog geen oplossing is of omdat het onduidelijk is. Hoe meer gedachten malend zijn hoe meer het een malend dagelijks terugkerend verhaal word.

Herkennen

Malende gedachten zijn gedachten die niet zijn verwerkt en zeurende vastzittende gedachten zijn geworden. De gedachten kunnen vaak pas stoppen wanneer zaken zijn opgelost, er meer duidelijkheid is, of een persoon het geheel heeft verwerkt. Het loslaten is moeilijk. De gedachten zitten letterlijk vast in het hoofd. Gedachten zijn vaak niet juist verwerkt waardoor ze vaker opkomen. Maalgedachten moeten worden onderbroken door de cirkel te doorbreken. De gedachten blijven malen en doorgaan zolang dit niet gebeurt.

Het verzetten van de zinnen lukt vaak niet. het is erg moeilijk om afleiding te zoeken en vaak werkt het niet geheel. De afleiding word steeds meer een probleem omdat de gedachten malend en vaak aanwezig zijn. Een persoon blijf meer hangen in het malen dan bezig te zijn met het dagelijks leven. Gedachten kunnen zowel positief als negatief zijn.

Positieve gedachten kan een persoon vaak lastiger herhalen/malend denken dan negatieve gedachten. De gedachten die vaak blijven hangen zijn vaker negatief gestemd en hebben daarom een grote invloed op stress en het dagelijks leven. Personen met een PTSS die malende gedachten hebben hebben hiervan vaak negatieve herinneringen die malend en onverwachts komen opzetten.

De gedachten gaan sneller en sneller door het hoofd en er valt nog weinig van te maken. Vaak is het een tornado. Malende gedachten kunnen beginnen bij iets heel kleins iets normaal waar u even een paar keer aan denkt en oplopen tot malende gedachten in code orkaan. De gedachten gaan heel snel door het hoofd en er valt geen touw aan vast te knopen.

Gedachten waar u niet meer aan wilt denken komen vaker op dan andere gedachten. vaak omdat juist de moeite neemt de gedachten tegen te werken. Hoe meer u de gedachten tegenwerkt hoe meer ze opkomen. Gedachten die 24 uur in het hoofd blijven of u een week lang bezig houden.

Gedachten die een verhaal worden wat langer en langer duurt. Deze gedachten putten een persoon erg uit. De gedachten geven veel stress waardoor de persoon meer vermoeid is op een dag. Hierdoor lukt het vaak minder goed dingen nog te doen wat het leven kan beperken van de persoon. Door het malen krijgt een persoon meer moeite met inslapen, waardoor de nachtrust vaak word verstoord of een persoon niet kan slapen.

gevolgen

Grote achteruitgang concentratie door het blijven denken, her overdenken en piekeren van de gedachten. Het hoofd voelt vol aan waardoor andere dingen minder kans te worden op geslagen. De gedachten zorgen voor meer denken waardoor de concentratie afneemt. Het is moeilijk geconcerteerd te lezen en een tekst te begrijpen of te vertalen in eigen woorden. Gedachten stromen die malend door het hoofd gaan komen met regelmaat voor.

Door de maalgedachten heeft een persoon vaak een verminderde eetlust en eet hierdoor minder de persoon denkt er minder over na omdat deze maalt over de gedachten die hem bezig houden. Maal gedachten kunnen erg lastig zijn voor de persoon om ze te hebben en om ze aan te pakken. Het kan veel druk stress of angst oproepen doordat er steeds opnieuw over word na gedacht. De gedachten kunnen een persoon een hele dag bezig houden waardoor de tijd word vergeten, waardoor een persoon vaak minder gaat eten of op andere tijden gaat slapen.

Vaak zijn maal gedachten gedachten die niet stoppen die vaak veroorzaakt zijn door een nare gebeurtenis en waar u lang over blijft piekeren. De gedachten is een trauma wat vaak voor komt. het kan ook zijn dat het nog niet verwerkte gedachten zijn en u zich veel zorgen hierover maakt en u daarom meer maalt dan anders.

Personen met nare ervaringen hebben vaak last van maal gedachten over de nare gebeurtenis die ze hebben meegemaakt. De gebeurtenis herinnerd ze aan andere gedachten die weer andere gedachten oproepen. Een persoon blijft malen en denken in een verhaal van loshangende gedachten.

Een persoon die langere tijd last heeft van maal gedachten krijgt meer last van de concentratie om kleine stukjes te lezen of zich te focussen op iets. Door de vele gedachten blijft er weinig ruimte over voor het geheugen om andere zaken op te slaan. De persoon vergeet vaker dingen. Door maal gedachten heeft een persoon vaak minder tijdsbesef omdat deze vaak ik gedachten is.

De tijd gaat voorbij zonder dat de persoon er erg in heeft. Maalgedachten kunnen zorgen voor voedingsproblematiek die kan zorgen dat een persoon steeds minder gaat eten. De gedachten houden bezig waardoor de tijd word vergeten. hoe meer een persoon maal gedachten heeft hoe meer een persoon vaak afvalt.

Hoe langer de gedachten aanhouden hoe meer dit van invloed is op het gedrag, het gevoel en de emoties en op uw zijn. Door de gedachten word u steeds meer getriggerd en word u steeds vaker overprikkeld, komen er steeds meer buien voor en is de kans dat de persoon steeds moeilijker de rust kan vinden. De gedachten zijn vaak in het hoofd, deze zijn vaak minder gezellig aanwezig wat een grote invloed heeft op uw stemming.

De persoon krijgt vaker wisselingen die snel kunnen veranderen. Voor een persoon gaan malende gedachten vaak erg snel en heeft hierdoor veel moeite de controle te houden over de emoties, het gevoel en gedrag. Een verandering van stemming komt plots opzetten en hierdoor moeilijk tegen te houden. De gedachten zijn triggers die buien kunnen veroorzaken van code wind naar tornado. Deze buien zijn vaak negatief gestemd. De buien gaan met veel gedachten stromen. Buien komen opzetten en gaan van niks zichtbaar naar tornado.

Piekeren overdag zorg voor veel extreme signalen. Wanneer u ‘s avond niet de rust heeft gevonden word het lastig in te slapen waardoor slaapproblematiek ontstaat. De maal gedachten houden u wakker of u krijgt nare dromen. Piekeren veroorzaak veel stress, of paniek waardoor een persoon het overzicht kan kwijt raken. Door de gedachten is het lastig te weken of uw concentratie bij het werk te houden. De gedachten moeten eerst verminderen om weer goed te kunnen functioneren.

Plan

Heeft u te veel malende gedachten en heeft u er last van, zodat het u dagelijks leven gaat beïnvloeden, vraag hulp bij hulpverleners en maak het probleem duidelijk aan de hand van de schema’s en het dagboek. Praat erover met familie, vrienden of naasten en maak uw zorgen duidelijk

Het bijhouden van een dagboek om meer inzicht en duidelijkheid te krijgen over de gedachten. Hoe beter u de code van wind storm tornado en orkaan kent en hoe beter u hiermee overweg kan hoe minder last u heeft van de gedachten. Het verzetten van de zinnen betekend letterlijk verplaatsen van de plek, het weg gaan uit de situatie even iets anders gaan doen. Malen stopt pas vaak als u uw zinnen gaat verzetten, actief gaat sporten, rennen of fietsen. Hierdoor denk u minder over het probleem en bent u bezig met het veranderen van gedachten. Hierbij kan het goed helpen muziek op te zetten.

Laat buien af en toe opkomen wanneer u dit wilt. Als u een bui voelt laat het even zo zo als het is, vaak naar een bui zak het voor een langere tijd weg. Hierdoor krijgt u meer controle erover. Let op de signalen die maal gedachten te weeg kunnen brengen op de lange termijn. Zoek zoveel mogelijk oplossingen om dit te voorkomen.

Maak hier overzichten van en evalueer wat goed ging deze week of deze maand. Hoeveel buien waren er en hoe heeft u ze aangepakt? Wat was de oplossing en welke stappen heeft u gezet? Hoe kunt u proberen om de volgende keer een stap eerder te reageren? Wat is hiervoor nodig?

Schrijf zoveel mogelijk gedachten van u af die vasthouden, malen en die u laten piekeren. Maak gebruik van een vaste manier van schrijven, hier door leert u op een vaste manier de gedachten te verwerken of los te laten, bijvoorbeeld door het gebruik van de 5g methode. Wat is de oorzaak van de gedachten? Hoe kunt u de gedachten veranderen in minder druk erover maken?

Welke afleiding kan helpen in welk fase? Voor elke fase heeft u andere oplossingen nodig en een andere manier van aanpak. probeer zoveel mogelijk dingen uit die kunnen helpen en maak een overzicht voor de hoge codes. Maak een overzicht van de 4 fase wind storm tornado en orkaan. Bedenk voor elke fase 10 manieren wat u kunt doen om nog afleiding te krijgen. hang deze op een zichtbare plek in huis en blijf het dagelijks oefenen.

De behandeling bij mentale gezondheidszorg bestaat uit het leren omgaan met de gedachten, ze bespreekbaar maken met een behandelaar. Er zijn medicatie die de gedachten kunnen verminderen, zolang u de medicatie gebruikt. Let op de signalen die deze gedachten te weeg brengen zoals somber, depressie, stress en onrust.

Maak deze op tijd kenbaar en pak ze aan. Leren de gedachten te stoppen, te veranderen, verplaatsen in andere gedachten. Door het lezen van tips informatie en door zelf te leren via het internet. Het leren via een cursus workshop of online om beter om te gaan met de gedachte.

Maal gedachten kunnen van grote invloed zijn op de nachtrust en het dagelijks leven. Neem meer rust momenten op een dag en probeer zo relax mogelijk door het leven te gaan en te kijken wat hiervoor nodig is. Probeer een balans te vinden van een goede nachtrust met voldoende uren en uw dagelijks leven.

Zorg dat het malen verminderd door het te gaan verwerken, te gaan sporten of er over te praten. Praat zoveel mogelijk over de gedachten die u bezig houden en vraag adviezen hoe u dit het beste kunt aanpakken. Erover praten lost al een deel van het probleem op door, door het voor een deel al te verwerken. Vraag aan lotgenoten steun hulp advies en tips

Vergelijkbare berichten