Wat zijn suïcidale gedachten?

Wat is het

De gedachten kunnen vaak opkomen in een week, hierdoor heeft een persoon er veel last van. De therapie kan helpen de gedachten beter te begrijpen of de gedachten milder te maken. De therapie is in de theorie waardoor een behandelaar vaak niet de praktijk ziet en hierin een therapiesessie geeft. De signalen en alles wat een persoon voelt word uitgelegd in theorie, of alle signalen zoals de persoon ze heeft ervaren de juiste woorden zijn die zijn gekozen, maakt het lastig om een duidelijk beeld te krijgen wat het met de persoon doet.

In theorie weet een persoon wat het moet doen wanneer de gedachten opkomen. Wanneer een persoon deze gedachten heeft is het een warboel in het hoofd waardoor de persoon niet over de theorie nadenkt. Voor een persoon is het moeilijk de theorie op dat moment in de praktijk te brengen. De gedachten komen opzetten en de persoon heeft er niet altijd erg in dat de gedachten al zover oplopen tot deze gedachten. Een persoon moet zich er bewust van zijn voor een persoon de gedachten kan stoppen. Hoe voller het hoofd, hoe meer kans op de gedachten.

Door de theorie kan een persoon meer inzicht krijgen in de gedachten waardoor gedachten eerder gestopt kunnen worden waardoor de gedachten niet zo hoog oplopen. Wanneer een persoon de signalen herkent bij zich zelf en ermee kan leren omgaan, heeft de therapie zin gehad. Een therapie sessie is vaak kort in een week waardoor een persoon de rest van de tijd de gedachten zelf onder controle moet houden, wanneer de gedachten opkomen kan dit voor een persoon heel moeilijk zijn zelf hiermee te leren omgaan en verwerken.

Gevolgen

De negatieve gedachten kunnen komen omdat dingen niet kunnen worden opgelost, er zaken niet zijn uitgesproken, door negatieve ervaringen, omdat alles onmogelijk is. Theorie heeft niks met de praktijk te maken, de gedachten zijn er veelal in de week en niet op de momenten van een gesprek. Hierdoor worden de gedachten niet geheel gezien en wat dit doet met een persoon. Op het moment dat de persoon de gedachten heeft kan het bellen met een crisisdienst maar deze bieden alleen medicatie. Een persoon leert er minimaal van.

De gedachten zijn dagelijks zeer negatief gestemd en lopen op tot de meest negatieve gedachten in een week, waardoor dit het leven de persoon zwaar beïnvloed. De gedachten hebben invloed op het gedrag, gevoel en emoties. Vaak worden de negatieve gedachten veroorzaakt door gedachten die nog niet verwerkt zijn. De gedachten hieraan maken het vaak erger en dat het meer in het hoofd aanwezig is, bijvoorbeeld bij een trauma of een gebeurtenis. Therapie kan veel helpen met de gedachten, maar het nadeel is dat het alleen gesprekken zijn op momenten dat de gedachten er niet zijn, waardoor er geen is op het moment dat ze er zijn. In vele gevallen worden de klachten te weinig gezien en gehoor aan gegeven. De personen krijgen geen therapie.

De negatieve gedachten kunnen dagelijks terug komen, de gedachten kunnen een persoon een gehele dag bezig houden, hierdoor heeft een persoon meer last van piekeren, maal gedachten en vastzittende gedachten. Wanneer de gedachten zo blijven en de persoon alles weet kan de persoon het niet in de praktijk onder controle krijgen. De gedachten lopen nog steeds zo hoog op waardoor de persoon er nog steeds veel last van heeft. Het kan zijn dat de persoon alle kennis heeft maar kan op het moment dat het moet het niet toepassen.

Voor een persoon is het moeilijk om de doen knop in te drukken om het te veranderen. Doen is vaak geen optie door de vele gedachten. Een persoon heeft minder concentratie, denkt negatief en niet in oplossingen, het geheugen neemt minder op. De gedachten die langer aanhouden of vaker opkomen laten de persoon denken in een poging, vaak is dit niet wat de persoon wilt, maar de persoon ziet geen oplossingen en mogelijkheden meer. De persoon staat vaak al een lange tijd stil of gaat achteruit.

Door de gedachten en het piekeren is een persoon meer vermoeid overdag, heeft minder energie, minder vertrouwen in andere, verminderde eetlust, negatief en somber gestemd, laag zelfbeeld. Doordat de persoon de theorie niet in de praktijk kan brengen, blijven de gedachten terug komen en kunnen erger worden. De gedachten kunnen langer aanhouden waardoor er meer crisissen kunnen komen. Hierdoor is het voor een persoon niet mogelijk te werken of goed te functioneren, de signalen van stress en angst nemen toe.

Personen die vaak last hebben van de gedachten hebben vaak minder structuur in het dagelijks leven, hebben meer depressie, hebben kan op een trauma, zijn vaak eenzaam, hebben veel meegemaakt. Op deze gedachten zit een taboe en is niet makkelijk om het onderwerp bespreekbaar te maken, hierdoor is het minder makkelijk de juiste therapie te vinden of de juiste hulp die echt kan helpen. Een persoon word vaak weggezet als aandacht vrager in plaats van de ernst te bekijken van de gedachten. Hierdoor is een persoon vaak alleen met de gedachten, vaak minder contacten omdat er minder begrip is, waardoor er een grotere kan is op een sociaal isolement en eenzaamheid. Hoe meer een persoon blijft zitten hoe meer gedachten de persoon krijgt, hoe negatiever ze worden waardoor ze langer kunnen aanhouden, in buien kunnen voorkomen of op kunnen lopen tot een crisis.

Vaak werkt de persoon niet overzichten of schema om de gedachten meer te begrijpen, huiswerk of een handboek om dingen terug te lezen. Hierdoor moet een persoon veel onthouden wat vaak al zeer lastig gaat. De persoon heeft geen naslagwerk waardoor het in de week minder kan doe met de sessie. Doordat er geen huiswerk is is een persoon er minder mee bezig, terwijl herstel 7 dagen in de week is. Hulp in de praktijk is er niet met de gedachten, een persoon met deze gedachten word naar een crisisdienst gestuurd en gekeken wat nodig is op het moment. De praktijk is iets wat een persoon zelfstandig moet leren aan de hand van de therapie in gesprekken.

De gedachten hebben vaak een aanloopt. Eerst heeft u negatieve gedachten die nog te controleren zijn, maar die steeds meer ernstiger worden. Het is belangrijk om de aanloop te weten om de gedachten meer te voorkomen. Het is belangrijk de gedachten goed in de gaten te houden en dat het niet vaker voorkomt in een week. Start met een dagboek en maak kleine doelen die u wilt bereiken. Werk elke dag aan de kleine doelen.

Plan

Hoe kunt u meer controle krijgen over de gedachten? Wat zijn gedachten die veel vast houden? Waar hebben deze mee te maken? Waarom houden deze bezig? Kijk naar andere mogelijkheden om de gedachten en de ervaringen te verwerken en te herstellen. Door vaker de grip weer te vinden op de gedachten komt er voor steeds langer tijd controle. Maak gebruik van het crisis noodplan wat u in 4 stappen van een crisis terug kan brengen naar een fase ervoor. De 4 stappen zijn simpel en kort en toepasbaar in elke bui en/of hoge signalen. Het is belangrijk te weten wat de gedachten met u doen en hoe u sneller grip krijgt hierop.

Leer de gedachten kennen met wind storm tornado en orkaan die de fase van de gedachten aangeven, in tornado kunnen gedachten als gedachten stromen door het hoofd gaat, bij orkaan gaat het sneller en is er een crisis. Wanneer u de codes kent en hier de gevolgen van weet kunt u makkelijker handelen. Kijk verder als alleen de gedachten, kijk naar het verleden en wat er is gebeurt, kijk naar momenten en hoe het is verwerkt, kijk naar andere problematiek die speelt en maak een duidelijk beeld hiervan door het overzichtelijk te maken. Hoe meer inzicht u hierin heeft hoe meer mogelijkheden van therapie of aanpak er zijn.

Zorg voor een gezonde levensstijl, door voldoende voeding op vast momenten, voldoende rust en slaap, voldoende ontspanning en sport en voldoende activiteiten op een dag. Hoe meer balans er inzit hoe meer de gedachten afnemen. weet de momenten om afleiding zoeken mogelijk te maken. Leer zoveel mogelijk van vorige momenten en pas de oplossingen steeds weer aan. Denk aan positieve dingen die goed gaan. Leer gedachten beter verwerken door een cursus en gesprekken. Ga sporten om de gedachten er letterlijk uit te sporten.

Het is belangrijk om een andere therapeut te gaan zoeken die u verder kan helpen. Schrijf u nu in want de wachtlijsten zijn lang. Kijk naar mogelijkheden voor en doorverwijzing. Wat zijn andere mogelijkheden om minder last te hebben van de gedachten? Schrijf dagelijks u hoofd zo leeg mogelijk, zodat u meer rust heeft in de gedachten. Praat er dagelijks over wat u dwars zit of wat u bezig houd. Zorg dagelijks voor voldoende rust door 30 minuten actief te bewegen en 30 minuten minimaal aan relaxen en een ademhalingsoefening te doen.

Wat maakt het dat de gedachten steeds weer terugkomen? Wat zijn herinneringen van de gedachten? Heeft het te maken met negatieve gebeurtenissen? Misschien heeft u deze gedachten nog niet verwerkt en kan het een trauma zij waar u last van heeft, deze kan behandeld worden met EMDR.

Een behandelaar kan aangeven dat een persoon alles weet van de gedachten waardoor het geen behandeling meer krijgt, er valt de persoon niks meer te leren. De persoon heeft alleen niet geleerd in de praktijk waardoor gedachten toch terug komen. Vaak is er meer nodig dan alleen therapie, de persoon moet meer zelfvertrouwen krijgen om weer nieuwe stappen te kunnen zetten, door een gezonde levensstijl, gedachten te verwerken. Zodat er op meerdere gebieden gewerkt kan worden aan een gezonde basis.

Zelftest suïcide

Deze test heeft een waarschuwing, neemt direct contact op met de crisisdienst als u meerdere vragen met ja heeft beantwoord. Het is belangrijk dat de gedachten per direct worden gestopt en dat u hulp krijgt, bel met 113. Hoe meer vragen u met ja kunt beantwoorden hoe groter de kans is dat u negatieve gedachten heeft. Vanaf 2 ja antwoorden is de kans op een suïcide gedachten groot. Voor de zelftest heeft u papier en een pen nodig.

  1. Heeft u vaak aan suïcide gedacht deze week of maand?
  2. Hoeveel controle heeft u over deze gedachten?
  3. Hoelang houden de gedachten bezig?
  4. Heeft u een plan gemaakt?
  5. Is er veel gebeurt de afgelopen tijd?
  6. Is het onoverzichtelijk geworden, geen uitweg?
  7. Heeft u mentale of financiële problematiek, of problematische problematiek?
  8. Hoeveel houden de gedachten u bezig in het dagelijks leven?
  9. Zijn de gedachten in een opbouwende fase wat het erger maakt? (in uiterste denken)
  10. Heeft u het gevoel dat u moet opgeven?

Vergelijkbare berichten