Welke vragen kan ik mezelf vragen voor een PTSS plan

Wat betekend voor u PTSS? Waarvan heeft u een trauma? Hoeveel last heeft u van het trauma? Wat is het ergste? Hoelang heeft u een trauma? Heeft u een herbeleving? Heeft u de diagnose gekregen? Voor welk stuk? Wat was de trigger/oorzaak hiervan? Geuren , mensen , dingen gedachten? Hoe vaak komen de signalen voor?1-5 5- ernstig? Hoe vaak op een dag? Welk signaal is het ergst? Welke dag kwamen er veel signalen voor?

Door meer inzicht te krijgen in uw PTSS kunt u de signalen van uw eigen PTSS herkennen. Elke PTSS heeft zijn eigen signalen, hiervoor zijn geen lijstjes of overzichten. De persoon moet ze zelf leren ontdekken. Er is geen standaard PTSS. Geeft de PTSS beperkingen? Hoeveel word u dagelijkse leven beperkt? Wat kunt minder dan vorig jaar of wat gaat veel moeilijker? Hoe gaat u om met de beperkingen? Wat doet dit met u? Praat u hierover?

Wat kan helpen bij het verminderen van een trigger? Een trigger los meestal op door u zinnen te verzetten, het los te laten rust te zoeken of afleiding.maak een overzicht van punten die u kunnen helpen, maak hier een vaste volgorde van die u uitprobeert. Evalueer dit na een week, welke punten kunnen blijven staan en welke moeten anders? Welke punten hebben goed geholpen en waarom?

Welke triggers heeft u? Hoe veel triggers heeft u? Waardoor worden deze triggers erger? Maak een overzicht van wat u nu weet van de trigger en wat kan helpen de trigger minder aanwezig te laten zijn. Heeft u het gevoel dat u hoofd vol zit? Kunt u verschillende tv programma’s niet kijken omdat deze herinneren aan de gebeurtenis? Vermijd of komt u liever niet op plaatsen? Krijgt u stress bij drukte of kunt minder goed tegen drukte? Bent u extra alert, waakzaam?

Wat kunt u doen om gedachten te veranderen of te stoppen? Wat kunt u doen om zaken niet te gaan vermijden? Wat kunt u doen om afleiding te zoeken? Maak u de problematiek bespreekbaar? Heeft u een crisis noodplan voor het geval buien te hoog oplopen? Het inzicht krijgt u door het dagelijks bij te houden en overzichten te maken. Door na een week terug te kijken hoe de week verlopen is, krijgt u een duidelijk beeld waar het probleem ligt en wat de oorzaak hiervan is. Het ptss schema is te gebruiken voor personen met een trauma tot mcptss. Hoe kunt u de signalen aanpakken? Heeft u veel buien gehad deze week? Bent u deze week al buiten geweest? Heeft u deze week zaken vermeden en waarom? Heeft u veel last gehad van herbelevingen deze week?

Heeft u overdag herbelevingen, waardoor het lijkt of u het opnieuw beleeft? Heeft u verontrustende gedachten of herinneringen aan gebeurtenissen, die in u hoofd regelmatig herhalen en die plotseling op komen? Heeft u geweld gezien of iets traumatisch meegemaakt? Zit u in een vechtscheiding, of in een vechtrelatie? Vindt u het lastig u goed te concentreren? Vergeet u vaker dingen, is uw geheugen minder geworden?

Krijgt u meer stress of onrust van zaken die u aan de gebeurtenis herinneren? Voelt u zich over het algemeen, meer gestrest op een dag en minder actief? Bent u meer prikkelbaar of snel overprikkeld? Schrikt of raakt u regelmatig geprikkeld van onverwachte geluiden? Heeft u vaker angst of paniek? Prikkelen geuren u meer dan anders?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *